Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Narobe obrnjeni Botticelli

Brane Senegačnik
Za vas piše:
Brane Senegačnik
Objava: 17. 12. 2011 / 23:00
Čas branja: 5 minut
Nazadnje Posodobljeno: 08.04.2013 / 11:41

Narobe obrnjeni Botticelli

Kdor hoče zares živeti, mora oditi na svoj rob. To je ena od prvin evangelija, dobrega sporočila božične zgodbe vse od Lukovega evangelija (2,7–14), prek ljudskega izročila do adventnih dni v letu 2011. Vtkana je v vse, tudi najbolj stereotipne in pozunanjene običaje. Tako ali drugače stilizirane jaslice, folklorni element praznovanja z religiozno vsebino, so podoba skrajnega družbenega roba. Najbolj praznični dogodek intimne skupnosti, družine, rojstvo novega človeka, je tu potisnjen pravzaprav že onstran družbe: »na prosto«, v jasli, med živali, kjer se institucije civilizacije (pastirji na nočni straži) mešajo s prvobitnim, naravnim svetom. Zgodi se v največji samoti: brez prič. Te pridejo šele kasneje. Ko je sad milosti že tu. Unavzočil pa se je v nezavzemljivem zavzetju skrivnosti. Morda ni naključje, da ima ta samota za ozadje skrajno koncentracijo družbenega življenja, popis prebivalstva v rimskem imperiju, ki je sprožil intenzivna potovanja in gnečo v mestih, zaradi katere za nekatere ljudi v skupnosti ni bilo več prostora. Izločenost, prikrajšanost za občutek utripajočega dogajanja, ki nas pomirja s tem, da nas stalno vznemirja, in nam s svojo razburljivostjo obenem odvzema sposobnost drugačnega vznemirjenja. Ospredje življenja tako mobilizira naše čute in misli, da ga izenačujemo z življenjem samim. Da se s potlačeno grozo odvračamo od vsakršne globine. Otipljiv, čeprav obenem »neviden« rezultat tega je dvodimeznionalnost sodobne kulture: njena sploščenost na družbeno dogajanje in ujetost v mišljenjske norme in okus zgodovinskega trenutka. Njene prepovedi vsega, kar se ne pusti prevesti v družbene ali psihološke količine.

Kdor hoče zares živeti, mora oditi na svoj rob. To je ena od prvin evangelija, dobrega sporočila božične zgodbe vse od Lukovega evangelija (2,7–14), prek ljudskega izročila do adventnih dni v letu 2011. Vtkana je v vse, tudi najbolj stereotipne in pozunanjene običaje. Tako ali drugače stilizirane jaslice, folklorni element praznovanja z religiozno vsebino, so podoba skrajnega družbenega roba. Najbolj praznični dogodek intimne skupnosti, družine, rojstvo novega človeka, je tu potisnjen pravzaprav že onstran družbe: »na prosto«, v jasli, med živali, kjer se institucije civilizacije (pastirji na nočni straži) mešajo s prvobitnim, naravnim svetom. Zgodi se v največji samoti: brez prič. Te pridejo šele kasneje. Ko je sad milosti že tu. Unavzočil pa se je v nezavzemljivem zavzetju skrivnosti.

Morda ni naključje, da ima ta samota za ozadje skrajno koncentracijo družbenega življenja, popis prebivalstva v rimskem imperiju, ki je sprožil intenzivna potovanja in gnečo v mestih, zarad...

Prispevek je dostopen samo za naročnike Družine.

Nazaj na vrh