Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Beseda o naslovnici: Simeon in Ana v templju

Pierre-Marie Dumont
Za vas piše:
Pierre-Marie Dumont
Objava: 31. 01. 2024 / 18:35
Čas branja: 3 minute
Nazadnje Posodobljeno: 31.01.2024 / 18:42
Ustavi predvajanje Nalaganje
Beseda o naslovnici: Simeon in Ana v templju
Rembrandt: Simeon in Ana ob Jezusovem darovanju v templju.

Beseda o naslovnici: Simeon in Ana v templju

Simeon in Ana v templju, 1627, Rembrandt van Rijn (1606-1669)

Rembrandt mu je bilo ime, van Rijn je njegov priimek. Ta deveti otrok protestantskega mlinarja in katoliške matere bo kmalu postal izjemno nadarjen krščanski umetnik.

Leta 1625 je kot osemnajstletni vajenec odšel iz slikarske delavnice svojega učitelja in odprl svoj lastni atelje v Leidnu na Nizozemskem. Še istega leta je naslikal svojo prvo umetnino, za katero zanesljivo vemo, da je njegovo delo: Kamnanje sv. Štefana. Dve leti pozneje je podpisal sliko, ki krasi naslovnico Magnificata tega meseca. Ravno je bil dopolnil dvajset let in njegov sloves se je začel širiti. Ali ni slavni arheolog Aernout van Buchell v tistem času zapisal: »Vsak poje hvalo mlinarjevemu sinu iz Leidna, toda meni se zdi še nezrel.« Nezrel? Pravzaprav ne, kajti že leta 1629 je bilo nekaj njegovih del vključenih v zbirko princese Orange-Nassau (družina, ki je vladala Nizozemski) in dohodki so mu redno dotekali.

Rembrandt izpostavi mejo med lučjo in temo, med dobrim in zlim, med padcem in doslednostjo, med smrtjo in življenjem, med pogubo in vstajenjem v večno življenje v nebesih.

Na tej umetnini Rembrandt uprizarja preludij Jezusovega darovanja v templju (prim. Lk 2,25-38). Nahajamo se v zunanji dvorani jeruzalemskega templja. Nebeška luč prodira skozi okno – opazovalec na steni v ozadju lahko zazna senco okenskega okvirja in okrasne mreže – in se razliva na prizor. V očitnem kontrastu pa je v ozadju velikega stebra na vhodu vsa notranjost templja potopljena v popolno temo: luči Mojzesove postave so potemnele ob navzočnosti Luči, ki se razodeva narodom in prinaša slavo izraelskemu ljudstvu. To je ponazorjeno s svečnikom, pritrjenim na steber, na katerem je ravnokar ugasnil plamen votivne sveče. Poleg tega vidimo, da je luč, ki razsvetljuje zunanjost templja, prelomljena: Kmalu ne bo ostal niti kamen na kamnu.

Potem ko je prijel Dete Jezusa v svoje naročje, se je dobrosrčni starec Simeon zahvalil Bogu z izpovedovanjem svojega Nunc dimittis, hvalnice, ki je postala nepremagljiv molitveni obrazec pred nočnim počitkom. Medtem ko je Jožef z osvetljenim ozadjem postavljen v ospredje, Simeon sedi na kamniti podlagi in se nagiba k Mariji, ki podobno kot njen mož kleči v molitveni drži pred svojim otrokom in svojim Bogom. Medtem ko Simeonova desna roka blagoslavlja njo, ki je blagoslovljena med vsemi ženami, ji pravi:


Glej, ta je postavljen v padec

in vstajenje mnogih v Izraelu

in v znamenje, ki se mu nasprotuje

– pa tudi tvojo lastno dušo bo presunil meč –,

da se razodenejo misli mnogih src.

Od zdaj naprej se bo Rembrandt vedno bolj posvečal izražanju tega razodetja. V njegovih delih se bo odvijala drama človeškega rešenja in pogubljenja.

Prizoru se v ozadju pridruži prerokinja Ana in se Bogu zahvali za Dete.

V tem svojem zgodnjem delu, že zaznamovanem z znamenitim chiaroscurom, Rembrandt izpostavi mejo med lučjo in temo, med dobrim in zlim, med padcem in doslednostjo, med smrtjo in življenjem, med pogubo in vstajenjem v večno življenje v nebesih. Pozorno poglejmo: Simeon razodeva Mariji, da bo ta meja šla sredi srca vsakogar med nami. Od zdaj naprej se bo Rembrandt vedno bolj posvečal izražanju tega razodetja. V njegovih delih se bo odvijala drama človeškega rešenja in pogubljenja. In vedno izraziteje bo svetloba predstavljala vse, kar je nebeško in božansko, vse, kar nam prinaša življenje in blaženost, medtem ko bo tema izražala, kar je zemeljsko in diabolično, kar vsakega izmed nas lahko pogoltne v smrt in prekletstvo.

In vedno izraziteje bo svetloba predstavljala vse, kar je nebeško in božansko, vse, kar nam prinaša življenje in blaženost, medtem ko bo tema izražala, kar je zemeljsko in diabolično, kar vsakega izmed nas lahko pogoltne v smrt in prekletstvo.


Pierre-Marie Dumont

je ustanovitelj francoske izdaje Magnificata.

Kupi v trgovini

Magnificat
5,90€
Nalaganje
Nazaj na vrh