Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Kako otroka zdravo usmerjati skozi mamljivi virtualni svet?

Za vas piše:
Marina Vidmar
Objava: 27. 09. 2023 / 10:39
Čas branja: 5 minut
Nazadnje Posodobljeno: 04.10.2023 / 10:21
Ustavi predvajanje Nalaganje
Kako otroka zdravo usmerjati skozi mamljivi virtualni svet?
Foto: Pexels

Kako otroka zdravo usmerjati skozi mamljivi virtualni svet?

Informacijsko-komunikacijska tehnologija in druge oblike sodobnih tehnologij so prodrle v vse pore našega življenja – v službe, šole, javne ustanove, pa tudi v zasebnost naših domov in medosebnih odnosov. Naketere to plaši, drugi vidijo v tem številne priložnosti.

Informacijsko-komunikacijska tehnologija

Vse tehnologije naj bi služile človeštvu, olajševale delovne procese, izobraževanje, komunikacijo, prinašale večjo blaginjo, vendar s seboj prinašajo tudi posledice, ki niso vedno dobre ...

Vplivajo na naše možgane, s tem pa na naše navade, obnašanje, odnose ... V stalno spreminjajočem se svetu, v katerem se tehnološki napredek spodbuja na vsakem koraku, je otroke težko obvarovati pred temi vplivi. Zato naloga staršev ni v preprečevanju otrokovega stika s to tehnologijo, ampak v postavljanju zdravih omejitev, izbiranju dobrih spletnih vsebin za otroke, pogovoru o koristih in škodljivih vplivih ter aktivni udeleženosti pri otrokovem odkrivanju tega zapletega in tako mamljivega sveta. 

In kot vedno: najprej vzgajamo z zgledom. 

Video igre in otroci

Video igrice so za otroke zelo privlačen način preživljanja prostega časa. So vznemirljive in zabavne, otroke posrkajo vase z intenzivnimi, kompleksnimi dražljaji, ki se spreminjajo v delčku sekunde in so s teh vidikov neprimerljvi z dražljaji iz »realnega sveta«. Industrija video igric je izjemno hitro rastoča in dobičkonosna panoga. Igrice so načrtno ustvarjene na tak način, da delujejo na možganske centre za nagrajevanje, kar pomeni, da prinašajo intenzivno ugodje, posledično pa imajo tudi potencial za povzročanje odvisnosti. Kot na vse vrste tehnologij pa je treba tudi video igrice pogledati kritično, večplastno in celovito.

Poglejmo najprej nekaj pozitivnih vidikov igranja video igric:

Učenje: Prek igranja video igric otroci pridobivajo različna znanja. Obstajajo igrice, ki so odlična podpora pri učenju matematike, tujih jezikov, naravoslovnih vsebin ... Nekatere igrice vključujejo zgodovinske like, velike civilizacije iz preteklosti in tako se prek njih učijo tudi zgodovine, geografije ...

Razvijanje sposobnosti: Pri igranju video igric razvijamo psihomotorične sposobnosti (vidno-motorična koordinacija, refleksi, finomotorične spretnosti) in nekatere intelektualne sposobnosti. Z video igricami otroci na primer razvijajo sposobnost logičnega mišljenja (sklepanja) in prostorsko predstavljivost oz. prostorsko inteligentnost.

Veščine reševanja problemov: Video igrice pogosto ponujajo problemske naloge, ki se stopnjujejo po težavnosti. To naše možgane spodbuja k miselnemu preigravanju različnih scenarijev oz. možnih rešitev, k oblikovanju strategij ipd. To pa so veščine, ki so izjemno dragocene tudi v realnem življenju.

Veščine odločanja: Video igrice igralce pogosto soočajo s situacijami, v katerih morajo sprejemati odločitve, to pa pomeni miselno analizo, tehtanje pozitivnih in negativnih vidikov vsake opcije, soočanje s praktičnimi vprašanji in etičnimi dilemami.

Urjenje spomina oz. pomnjenja: Pri igranju video igric si morajo igralci zapomniti poteze svojih »junakov« in poteze nasprotnikov, da se tako izognejo nevarnostim oz. porazu.

Socialni stiki: Čeprav se to sliši protislovno, video igrice lahko tudi povezujejo, pomagajo graditi socialne stike. Prek video igric se povezujejo otroci in mladostniki iz različnih koncev sveta, pri tem se spoznavajo, izmenjujejo izkušnje, se učijo tujih jezikov ... Nekateri se udeležujejo tudi posebnih nacionalnih in mednarodnih igričarskih dogodkov, sejmov, tekmovanj ... Prek skupnega interesa za igrice se spletajo tudi socialne vezi.

Prekomerna uporaba video iger lahko vodi v odvisnost. FOTO: Pexels

Sedaj pa poglejmo še nekaj negativnih vidikov igranja video igric:

Nasilne in druge neprimerne vsebine: Pogost element video igric so streljanje in ubijanje sovražnikov ter druge oblike nasilnega vedenja. Otroci takšno vedenje ponotranjijo in ga lahko pričnejo posnemati. V igricah se pogosto pojavljajo tudi seksualizirane podobe žensk in moških in druge neprimerne vsebine.

Zmanjšana telesna aktivnost: Igrice pomenijo sedeči način preživljanja prostega časa, kar lahko vodi v slabšo telesno kondicijo in celo debelost.

Zanemarjanje šole in drugih, npr. družinskih obveznosti: Video igrice lahko otroke poskrkajo do te mere, da pričnejo zanemarjati šolo in druge obveznosti. To se kaže v slabšem učnem uspehu, nezadovoljstvu, konfliktih, slabših družinskih odnosih.

Slabše socialne veščine: Zaradi prekomernega igranja video igric se otroci manj družijo s svojimi vrstniki, s tem pa imajo manj priložnosti za razvijanje socialnih veščin.

Odvisnost: prekomerna raba video igric lahko vodi v odvisnost. Takšni otroci se ne morejo ločiti od igric, če jim jih želimo vzeti, postanejo agresivni, zanemarjajo šolo in druge obveznosti, socialno se izolirajo ... Gre za duševno bolezen, ki terja strokovno pomoč psihiatrov in psihologov.

Zavedajte se, da so video igrice kot sladkarije: brez njih lahko otroci mirno preživijo; tu in tam pa bodo otroke razveselile, prekomerna uporaba pa jim bo gotovo škodila. 

Pomagajte otroku oblikovati kritično stališče do igranja video igric. FOTO: Pexels

In kaj lahko storimo staši, da bi čim bolj omilili škodljive vplive video igric na otroke:

1. Pridružite se otroku pri igranju video igric, tako boste lahko spremljali, kakšne igrice igra, mu pomagali pri izbiri ustreznih igric, se z njim o igricah pogovarjali in mu pomagali oblikovati kritično stališče do igranja video igric.
2. Strogo omejite čas, ki ga otrok lahko dnevno preživi za zasloni (glede utreznih časovnih omejitev poglejte priporočila zdravstvene stroke na spodaj priloženi povezavi).
3. Spodbujajte šport, družabne igre in druge bolj zdrave načine preživljanja prostega časa (otroka vključite v zdrave interesne dejavnosti, ga spodbujajte, da gre na igrišče in išče druge načine za gibanje in pristen stik s prijatelji).
4. Bodite zgled: kot na vseh področjih vzgoje, je tudi tu ključen zgled. Pogosto tudi starši za zasloni preživimo preveč časa (spremljamo socialna omrežja, sami igramo igrice ali spremljamo druge površinske vsebine, ki nas osebno ne morejo bogatiti).

Ko ste s svojo družino, odložite telefone in tablice, pogovarjajte se, se igrajte, skupaj kuhajte, pojdite na sprehod ali izlet in počnite druge aktivnosti, ki vas kot družino povezujejo in duševno ter duhovno bogatijo.
Več informacij in smernic za starše glede otrokove uporabe zaslonov najdete na spodnji povezavi:
https://www.zdravniskazbornica.si/informacije-publikacije-in-analize/zasloni/povzetki-za-star%C5%A1e

Članek je bil objavljen v oktobrski številki mavrice. Nanjo se lahko naročite po naši spletni trgovini. Hvala, ker z nakupom podpirate nastajanje kakovostnih katoliških vsebin za otroke in starše!

Kupi v trgovini

Izpostavljeno
Mavrica
5,10€
Nalaganje
Nazaj na vrh