Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Razkorak med želeno in dejansko podobo Cerkve v slovenski javnosti

Za vas piše:
David Kraner
Objava: 14. 06. 2022 / 13:28
Oznake: Cerkev danes
Čas branja: 3 minute
Nazadnje Posodobljeno: 14.06.2022 / 13:34
Ustavi predvajanje Nalaganje
Razkorak med želeno in dejansko podobo Cerkve v slovenski javnosti
Razkorak med želeno in dejansko podobo Cerkve se ne bo zmanjšal zaradi naših pobožnih želja, ampak s trdim delom. FOTO: Branko Cestnik

Razkorak med želeno in dejansko podobo Cerkve v slovenski javnosti

Od zunaj je Cerkev slovenski javnosti predstavljena kot hladna institucija, ne pa kot prijetna skupnost, ki drži skupaj in pomaga drugim.

Razlikujemo med objektivnim pogledom, skupnimi in osebnimi podobami, ter socialnimi reprezentacijami (SR). Objektiven pogled dobimo iz statistik. Slovenska škofovska konferenca (SŠK) jih objavi vsako leto in v njih ugotavljajo povečevanje ali zmanjševanje števila vernikov. O podobah Cerkve je bila narejena sociološka raziskava leta 2014, imenovana Vrednote v prehodu VIII, v kateri so avtorji raziskovali (ne)religioznost v Srednji in Vzhodni Evropi. Ugotovili so, da je krščanstvo odporno proti agresivni proticerkveni politiki, manj odporno pa je proti modernizacijskim procesom (Toš 2014, 23). V povezavi s SR je najmanj objavljenega, zato se želimo v nadaljevanju omejiti le na Katoliško cerkev in SR. Ob tem bomo izpostavili še ugotovitve analiz medijskih reprezentacij Katoliške cerkve (KC).

Ugotovili so, da je krščanstvo odporno proti agresivni proticerkveni politiki, manj odporno pa je proti modernizacijskim procesom.

Dejanska podoba ali socialne in medijske reprezentacije KCS

SR so »miselni sistemi, ki imajo posebno logiko in jezik, strukturo razvijanja, bodisi vrednot bodisi mišljenja, način predstavljanja, ki jim je lasten. Mi v njih ne vidimo zgolj 'mnenja o', 'slike od' in 'drže pred', ampak 'teorije', 'vede' sui generis, predpostavljene za odkrivanje realnosti in obvladovanje te realnosti […]. SR je skupek vrednot, pojmov in dejavnosti, ki imajo dvojno nalogo. Najprej v vsem vzpostaviti neki red, ki bo dal posameznikom možnost, da se bodo lahko orientirali v družbenem in materialnem okolju in ga bodo sposobni upravljati. Nadalje pa zagotoviti komunikacijo med člani neke skupnosti, tako da jim da na enoznačen način neko pravilo za upravljanje in klasificiranje komponent njihovega sveta, njihove individualne in skupne zgodovine.« (Moscovici 2005, 10–11)

Leta 2015 smo z raziskavo ugotavljali komponente, s katerimi smo rekonstruirali SR Katoliške cerkve v Sloveniji (Kraner 2018, 617).

Na tem mestu želimo izpostaviti le dve komponenti: notranjo držo in mnenje. Prvo smo ugotavljali z vprašanjem, kaj vam pride najprej na misel, ko slišite besedo CERKEV. V celotnem vzorcu 4712 oseb so na prvem mestu pozitivno konotirane besede aktivnost, zakramenti, skupnost, občutje in duhovnik.

Od zunaj je torej Cerkev slovenski javnosti predstavljena kot hladna institucija, ne pa kot prijetna skupnost, ki drži skupaj in pomaga drugim.

V podvzorcu mladi (845 dijakov) in katoliški voditelji (124 duhovnikov, redovnikov, katehetov) so rezultati različni. Na odprto vprašanje, kakšno je vaše mnenje o Katoliški cerkvi (KC), smo dobili vrsto različnih odgovorov. Te smo ocenjevali glede na konotacijo mnenja (pozitivno, negativno, celovito – hkratna prisotnost pozitivnih in negativnih elementov – ali nevtralno) ter kakšna podoba Cerkve se izraža v njihovem opisu (institucija, hierarhija – škofje, doktrina, pastoralni delavec, skupnost). Zanimivo je, da je v ospredju negativno mnenje in Cerkev kot institucija.

Z analizo komponent smo prišli do ugotovitve, da imajo vprašani pozitivne SR, ko jih sprašujemo o njihovih globinskih reprezentacijah o KC, ko pa jih sprašujemo zgolj po racionalnem mnenju, so njihove SR o KC negativne.

Drug pogled je pogled na KC od zunaj. S tekstovno analizo naslovov člankov slovenskih medijev v povezavi s KC smo dobili rezultate medijskih reprezentacij (MR). V njih izstopa naslednjih pet tem: institucionalna Cerkev, škandali, aktivnosti, finance in zakramenti. Zanimiva je bila tudi ugotovitev, da mediji opazijo le najvidnejše zadeve znotraj KC in te dodatno negativizirajo v skladu s tematskimi poudarki, ko gre za vse zgoraj omenjene teme. Izrazito pozitivno so konotirani le, ko poročajo o preprostih praznovanjih in navadah. Od zunaj je torej Cerkev slovenski javnosti predstavljena kot hladna institucija, ne pa kot prijetna skupnost, ki drži skupaj in pomaga drugim. (Kraner 2021, 170)

Prebrali ste del članka, ki je bil najprej objavljen v reviji Cerkev danes, 6/2021reviji za pastoralo in evangelizacijo. Revijo lahko prelistate TUKAJ. Posamezen izvod stane 5,95 evra, naročila: narocila@druzina.si, 01 360 28 28. Hvala, ker z nakupom podpirate nastajanje kakovostnih katoliških vsebin.

Kupi v trgovini

Cerkev danes
39,00€
Nalaganje
Nazaj na vrh