Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Nemčija: krščanski šoli kršena pravica do svobode izobraževanja

Mojca Masterl Štefanič
Za vas piše:
Mojca Masterl Štefanič
Objava: 08. 05. 2023 / 16:10
Čas branja: 4 minute
Nazadnje Posodobljeno: 08.05.2023 / 18:10
Ustavi predvajanje Nalaganje
Nemčija: krščanski šoli kršena pravica do svobode izobraževanja
Hibridno izobraževanje združuje učenje v šoli in na domu. FOTO: Tatjana Splichal

Nemčija: krščanski šoli kršena pravica do svobode izobraževanja

Krščanska zasebna šola v Nemčiji se je znašla pred izzivom svobode izobraževanja: pristojni ji namreč odrekajo javno veljavnost.

Že leta 2014 po prvi vlogi za potrditev učnih programov so nemški organi Združenju za razsrediščeno učenje kljub izpolnjevanju vseh državnih meril in učnih načrtov zavrnili dovoljenje za nudenje osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja. Šola, ki jo vodi omenjeno združenje, temelji na inovativnem in vse bolj priljubljenem modelu hibridnega izobraževanja, ki združuje učenje v šoli in na domu.

Po devetih letih neuspešnih poskusov so odvetniki organizacije za človekove pravice ADF International 2. maja letos vložili tožbo na Evropsko sodišče za človekove pravice (ESČP). V izjavi za javnost so pojasnili, da »pravica do izobraževanja vključuje pravico do uporabe inovativnih pristopov, kot je hibridno šolanje, in z omejevanjem tega izobraževalnega modela država krši pravico nemških državljanov do izobraževanja, ki je v skladu z njihovimi prepričanji«.

Nemčija ima glede zahtev po fizični navzočnosti pri pouku enega najbolj omejevalnih izobraževalnih sistemov na svetu.

Po navedbah odvetniške ekipe ima Nemčija glede zahtev po fizični navzočnosti pri pouku enega najbolj omejevalnih izobraževalnih sistemov na svetu. Dejstvo, da inovativni hibridni šoli, ki temelji na krščanskih vrednotah, ni bila priznana veljavnost, je resno stopnjevanje omejevanja svobode izobraževanja, ki ga mora sodišče po njihovem mnenju nemudoma preučiti.

Združenje za razsrediščeno učenje je leta 2014 najprej vložilo vlogo za pridobitev potrdila, ki je državni organi za izobraževanje tri leta sploh niso upoštevali. Leta 2017 so zaradi neukrepanja vložili tožbo, prva sodna obravnava je sledila šele leta 2019, pritožba leta 2021, obravnava na sodišču tretje stopnje pa maja 2022. Ustavno sodišče je zadnjo pritožbo v domačih okvirjih zavrnilo decembra 2022.

Hibridno izobraževanje, uspešno in priljubljeno, vendar omejevano

Združenje za razsrediščeno učenje že devet let uspešno vodi neodvisno hibridno šolo, ki združuje poučevanje v razredu z digitalnim spletnim poukom in samostojnim učenjem doma. Šola zaposluje učitelje, ki jih je potrdila država, in deluje po ustaljenem učnem načrtu. Učenci zaključijo šolanje z enakim izpitnim modelom kot učenci v javnih šolah, že vsa leta pa ohranjajo nadpovprečne ocene in učni uspeh.

Otroci imajo pravico do prvorazrednega izobraževanja. FOTO: arhiv Družine

Po besedah predstavnikov omenjenega združenja imajo otroci »pravico do prvorazrednega izobraževanja«. Na njihovi šoli lahko družinam zagotovijo izobraževanje, »ki ustreza njihovim individualnim učnim potrebam in omogoča učencem, da se razvijajo«. Močno upajo, so zatrdili v izjavi za javnost, da bo sodišče odpravilo to krivico in odločilo v korist svobode izobraževanja ter priznalo, »da naša šola zagotavlja inovativno in visokokakovostno izobraževanje s sodobno tehnologijo, individualno odgovornostjo učencev in tedenskimi urami navzočnosti«.

Pristojni so združenju zavrnili dovoljenje za odprtje novih šol. Upravna sodišča so priznala zadovoljivo raven izobraževanja, vendar so izrazila kritiko modela na podlagi dejstva, da imajo učenci zaradi hibridne narave šolanja med odmori in med poukom premalo možnosti za druženje. Po mnenju domačih sodišč je to bistveni del izobraževanja, ki ga hibridno šolanje ne zagotavlja.

Omejevanje v izobraževanju krši mednarodno in nacionalno pravo

Nemčija po besedah odvetnikov organizacije za človekove pravice ADF International s prepovedjo šolanja na domu in strogimi izobraževalnimi omejitvami krši pravico do svobode izobraževanja, ki je zapisana v njeni ustavi in mednarodnem pravu. Mednarodno pravo izrecno priznava svobodo organov, kot je omenjeno združenje, da brez vmešavanja ustanavljajo in vodijo izobraževalne ustanove, »ob upoštevanju zahteve, da mora biti izobraževanje v teh ustanovah v skladu z minimalnimi standardi, ki jih lahko določi država«.

Vlade morajo spoštovati svobodo staršev, da za svoje otroke izberejo šole, ki niso ustanovljene s strani javnih oblasti, ... ter da zagotovijo versko in moralno vzgojo svojih otrok v skladu s svojimi prepričanji.

Vlade morajo spoštovati »svobodo staršev …, da za svoje otroke izberejo šole, ki niso ustanovljene s strani javnih oblasti in ki ustrezajo minimalnim izobraževalnim standardom, ki jih lahko določi ali odobri država, ter da zagotovijo versko in moralno vzgojo svojih otrok v skladu s svojimi prepričanji«. V nasprotnem primeru namreč kršijo ne le svobode izobraževanja, temveč tudi starševske pravice. Poleg tega, dodajajo odvetniki ADF International, »učenje na daljavo v času koronazapor dokazuje, da je popolna prepoved samostojnega in digitalno podprtega učenja že zastarela«.

Nemčija v ustavi sicer zagotavlja pravico do ustanavljanja zasebnih šol, vendar je zaradi razlage domačih sodišč ta pravica neučinkovita. Po mnenju odvetnikov ADF International gre pri tem za kršitev Evropske konvencije o človekovih pravicah.

Nalaganje
Nazaj na vrh