Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Odlog vpisa v prvi razred: kdaj v korist in kdaj v škodo otroka?

Ana Rupar
Za vas piše:
Ana Rupar
Objava: 01. 02. 2022 / 11:05
Čas branja: 4 minute
Nazadnje Posodobljeno: 01.02.2022 / 13:44
Ustavi predvajanje Nalaganje
Odlog vpisa v prvi razred: kdaj v korist in kdaj v škodo otroka?
V prvi razred bodo letos vpisovali otroke, rojene leta 2016. FOTO: Tatjana Splichal

Odlog vpisa v prvi razred: kdaj v korist in kdaj v škodo otroka?

V februarju po osnovnih šolah poteka vpis otrok v prvi razred. Letos bodo šolski prag prvič prestopili otroci, rojeni leta 2016. In tudi tisti, ki so bili rojeni leto prej, a so se starši odločili, da šolanje preložijo za eno leto. Ali je vstop v šolo pri šestih letih prezgoden, odgovarjata psihologinja Zdenka Zalokar Divjak in specialni pedagog Marko Juhant.

Zakon o osnovni šoli določa, da morajo starši v prvi razred osnovne šole vpisati otroke, ki bodo v koledarskem letu, v katerem bodo začeli obiskovati šolo, dopolnili starost 6 let. Otroku se lahko začetek šolanja na predlog staršev, zdravstvene službe oziroma na podlagi odločbe o usmeritvi odloži za eno leto, če se ugotovi, da otrok ni pripravljen za vstop v šolo.

Otrok, ki jim je bilo odloženo šolanje, je bilo pred 10 leti pet odstotkov, leta 2019 že več kot enajst. Predlani je bilo šolanje odloženo 2.473 otrokom (11,5 odstoka), v zadnjem šolskem letu pa 2.285, kar predstavlja 10,9 odstotka vseh otrok, rojenih v letu 2015, kažejo podatki ministrstva za šolstvo. 

Najpogostejši razlogi, ki botrujejo tej odločitvi staršev, so: 1. da otroku želijo dati še eno leto brezskrbnega otroštva, 2. da je otrok po njihovi oceni čustveno in socialno nezrel in ne bo kos zahtevam šole, 3. da program v prvem razredu ni prilagojen šestletnikom, 4. da ima vrtec bolj ugoden in fleksibilen urnik in omogoča počitniško varstvo, navaja Renata Zupanc Grom z Zavoda za šolstvo.

Članek je bil prvič objavljen v družinski prilogi tednika Družina Naša družina (l. 2020, št. 7).

Umetno pospeševanje razvoja

Odložitev šolanja naj bi bila izjema za otroke s težavami v duševnem razvoju ali če so bili bolni, a zdaj postaja glavni razlog čustvena in socialna nezrelost. Da je šestletnik še »otročji«, ni nič narobe, je za Našo družino dejala psihologinja Zdenka Zalokar Divjak. Sama meni, da je vključevanje šestletnikov v šolo »umetno pospeševanje otrokovega razvoja zahtevam šole«. Ti otroci svet še vedno močno doživljajo skozi domišljijo, živijo »v svojem svetu«. Obdobje med šestim in sedmim letom je pomembno: večini zrastejo pravi zobje, čustvovanje se iz kljubovalnosti spremeni v obvladovanje čustvenih razpoloženj, otrok postane sposoben se soočiti s porazom, razvije se koordinacija in fina motorika.

Zdenka Zalokar Divjak: vključevanje šestletnikov v šolo je umetno pospeševanje otrokovega razvoja. FOTO: Vid Ponikvar/Sportida

Imeli smo odlično malo šolo

Vstop v šolo pri šestih letih ni prezgoden, težava je v sistemu, ki ni prilagojen tej starosti, pa meni specialni pedagog Marko Juhant. Devetletka je bila dobro zastavljena, s programom za šestletnike, potem se je začelo spreminjati. Ti otroci bi morali imeti veliko gibalnih nalog, danes pa že v prvem razredu večinoma sedijo, opozori Juhant. »To je čas, ki bi ga otroci morali preživljati drugače. Včasih smo imeli pripravo na šolo, ki je bila čisto drugačna kot danes pouk.« Tudi Zalokar Divjakova spomni na malo šolo, ki je bila odlična in prilagojena tej razvojni stopnji.

Preložitve na škodo otroka

Kljub temu Juhant ni zagovornik odlaganja vpisa, veliko preložitev je na škodo otroka, pravi. Odločitev ne bi smela biti čustvena, niti ne sme slediti otrokovi želji, temveč mora biti pogojena z mnenjem svetovalne službe v vrtcu. »Starši pravijo, da otrok ni zrel. V resnici le vzgojen ni. Ker mu meje niso bile določene in starši niso vztrajali, ne izpolnjuje niti minimalnih zahtev. Ko ostane v vrtcu, ponavlja isti program, doma se vzgoja tudi ne spremeni, le še eno leto utrjuje napačno obnašanje,« pravi Juhant.

Marko Juhant: V letu odložitve naj se otroka spodbuja k napredovanju na področju, zaradi katerega ni vstopil v šolo. FOTO: Vid Ponikvar/Sportida

Odlog zagovarja le v izrednih primerih, ko je to indicirano z otrokovo resno težavo. Takrat bi starši to leto morali izkoristiti, da otroku omogočijo napredovanje na področju, zaradi katerega so odložili vpis. »Recimo, da ima izjemno šibko zapestje in ne more dolgo in dobro barvati. Zanj je to obremenjujoče in boleče. A to ne pomeni, da ga vsako soboto dve uri sekiramo, naj piše. Obstajajo druge aktivnosti za krepitev tega področja, za katere bodo starši napotke dobili pri delovnem terapevtu. Starši naj se obrnejo na strokovnjake. Ker če ne, kaj so sicer pridobili?« svetuje Juhant.

Podatki o odlogu šolanja v letih od 2011 do 2019. VIR: Arhiv Družine

Kako odložiti šolanje?

Začetek šolanja se lahko odloži za eno leto, in sicer na predlog staršev, zdravstvene službe ali na podlagi odločbe o usmeritvi, če se ugotovi, da otrok ni pripravljen na vstop v šolo. Predlog mora biti strokovno utemeljen, rok za vložitev pa je najkasneje tri mesece pred začetkom pouka. Lahko se vloži tudi, ko otrok že obiskuje prvi razred. O odložitvi odloči ravnatelj na podlagi mnenja strokovne komisije, ki jo imenuje, v njej pa so šolski zdravnik, svetovalni delavec in vzgojitelj oz. učitelj. Presojajo pa intelektualno, fizično, čustveno in socialno zrelost otroka. Zavrnitev predlogov je po navedbah Zveze aktivov svetov staršev zelo malo, se je pa na odločitev mogoče pritožiti.

Nalaganje
Nazaj na vrh