Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Globoko ukoreninjeni v Evropi

Za vas piše:
Katja Cingerle
Objava: 20. 03. 2017 / 13:50
Oznake: Cerkev, Družba
Čas branja: 6 minut
Nazadnje Posodobljeno: 30.01.2018 / 17:34
Ustavi predvajanje Nalaganje
Globoko ukoreninjeni v Evropi

Globoko ukoreninjeni v Evropi

Galerijo Družina je obiskal Jeff Fountain, avtor knjige Globoko ukoreninjen, ki je izšla pri Založbi Družina.

Galerijo Družina je obiskal Jeff Fountain, avtor knjige Globoko ukoreninjen, ki je ob 60. obletnici Rimske pogodbe (ta združuje Pogodbo o ustanovitvi Evropske gospodarske skupnosti in Pogodbo o ustanovitvi Evropske skupnosti za jedrsko energijo) izšla pri Založbi Družina. Knjigo in vizijo o Evropski uniji, kot si jo je zamislil Robert Schuman, je skupaj s piscema spremnih besed Igorjem Senčarjem in Igorjem Bahovcem predstavil v ponedeljek, 20. marca. Pogovor je vodil Tone Rode.

Znova moramo utrditi vrednote enakosti, solidarnosti, človeškega dostojanstva in svobode

9. maja 1950 je je Robert Schuman osupnil s triminutnim govorov, ki je postavil temelje Evropski zvezi, v kateri zdaj živi okrog pol milijarde ljudi. Jeff Fountain je poudaril kratkost tega govora – tri minute. Takrat je francoski zunanji minister Robert Schuman svojemu nemškemu kolegu, Konradu Adenauerju, predlagal, naj njuna naroda skupaj oblikujeta Evropsko skupnost za premog in jeklo ter povabita še druge evropske narode, naj se jima pridružijo, tako bi se narodi ne vojskovali. Morda je bil prvi cilj prav ta, vendar je Schuman dejal, da mora projekt imeti dušo. Oprli so se na korenine krščanstva. Fountain je omenil spominjanje (zgodba 9. maja je skoraj pozabljena) in ponovna zamisel Evrope (drugačne okoliščine po drugi svetovni vojni, kot so zdaj, drugačne tudi za posamezne narode). Schuman se je oprl na vrednote odpuščanja in sprave, je poudaril avtor. Svojim francoskim rojakom je dejal, da morajo odpustiti in ponovno ljubiti Nemce. Fountain je prepričan, da se moramo znova utrditi vrednote enakosti, solidarnosti, človeškega dostojanstva in svobode, V krizi lahko ugotovimo, ali so odsevane v realnosti. V begunski krizi se je izkazalo, da veljajo za »naše vrste ljudi«.

Fountain je iz edine Schumanove knjige Za Evropo poudaril izjave o krščanstvu in demokraciji. Prepričan je bil, da mora biti demokracija krščanska, sicer postane tiranija ali anarhija. Zdaj se zdi, da je sekularni svetovni nazor bankrotiral in človeka oropal duše. Takšno je po Fountainovem mnenju stanje medijev, izobraževanja in politike, če Boga izvzamemo. Vera in politika nista nekompatibilna pojma. Zdaj se moramo vprašati, kdo smo, kakšna je realnosti in kako naj živimo.

Schuman ni bil idealističen zanesenjak, temveč luciden in realističen politik

Igor Senčar je dejal, da je brez vračanja v ustanovno obdobje nevarno, da organizacija izgubi koherentnost in se sesuje sama vase ali se ne more ubraniti tuje grožnje. Najprej se osredotočimo na skupen cilj, nato se iz bistvenega osredotoči na tisto, česar si na začetku nismo mogli privoščiti. Cerkev so prenavljali svetniki, ker so v popolnosti živeli nauk svojega Učenika. V tem je priložnost, ki jo ponuja knjiga Globoko ukoreninjen. Schumana ne vidi kot idealističnega zanesenjaka, temveč kot lucidnega, realističnega politika, ki je vedel, kaj pomeni medsebojna odvisnost, saj je živel na območju, kjer se je meja nenehno spreminjala. Spoznal je, da so lahko z drugimi rivali v sistemu moči, ali pa sprejmejo medsebojno odvisnost in zaživijo drug z drugim s skupnimi cilji in interesi, ki koristijo vsem. Tako je hotel oblikovati tudi politične institucije. Pomembno je razumeti, je dejal Senčar, da je najšibkejša točka sedanje zavesti moč, ki se je ločila od politične avtoritete. Ta je lahko utemeljena le v globoki realistični politični, etični zavesti. Čeprav je Schuman začrtal lepšo vizijo prihodnosti, se je zavedal nevarnosti.

Edinost v različnosti



Zdaj redkokoga zanimajo evropska identiteta in njene korenine in s knjigo Globoko ukoreninjen je bil narejen korak v pravo smer, je dejal Igor Bahovec. Živimo v krizi, v kateri se lahko evropska civilizacija zlomi ali prerodi. Pomemben je spomin in omenjena knjiga je knjiga spomina. V njej je prikazano, kaj so dejstva, vizija in pogum, ki je Schumana vodil, ko je dejal, da se mora Evropa združiti, in to le pet let po vojni. V kratkem času je prestopil to, česar Slovenci še zdaj nismo zmogli. Bahovec meni, da 9. maja ne bi bil le dan zmage ali dan Evrope, temveč dan spravljene Evrope. Schuman je že med vojno videl preko – da Nemčija ni le hitlerjanstvo. Morda je to zmogel kot dvojni patriot – Francoz in Evropejec. »Vsak narod ima isto dostojanstvo, kot tisti, v katerem sem jaz ukoreninjen.« Schumanovega sledenja duhu pa Evropa ni izbrala prioritetno. Omenil je edinost v različnosti oz. različnost znotraj edinosti, ki jo razume tako, da smo ljudje povezani, vendar si dopustimo, da smo različni. Ob knjigi Globoko ukoreninjen vidimo, da je to mogoče, je dejal Bahovec. V njej je krščanska vizija dostojanstva. »Po Kristusu ni razlike dostojanstva med sužnjem in lastnikom sužnja.« K realizaciji Evrope so prispevali verni in neverni, zato sekularizacija ni samo problem. Poudaril je povezanost, sodelovanje med voditelji in ljudmi samimi ter iniciativo med družino in veliko družbo. Kristjani imamo nalogo, da prinašamo prispevek celotni družbi.

Izgradnja Evrope je v naših rokah, saj je preveč pomembna naloga, da bi jo prepustili le politikom, se je strinjal Fountain. Evropo moramo razumeti širše, ne le nas kot nacijo. Schuman je celo dejal, da mora biti Evropa odgovorna do vsega sveta, ne egocentrična, temveč blagoslov za ves ostali svet. Fountain je predlagal, da bi v Sloveniji 9. maj praznovali v sodelovanju z vsemi katoliškimi skupnostmi.


Jeff Fountain je bil v nedeljo, 19. marca, gost dobro obiskanega Evropskega večera Lojzeta Peterleta. Slovenski poslanec Evropskega parlamenta je tudi avtor spremne besede v knjigi Globoko ukoreninjen . Več o tem dogodku boste lahko prebrali v prihodnji številki Družine.

Upanje za Evropo

Tudi ob vprašanju, kateri so razlogi za upanje za Evropo, se je Fountain obrnil h krščanstvu, v katerem sta v središču smrt in vstajenje, zato imamo vedno razlog za upanje, kajti lahko se sprašujemo, kakšen namen ima Sv. Duh. Bog je gospodar zgodovine, je poudaril Bahovec in ni vsem vseeno. Morda bo preporod trajal več desetletij, majhen korak v tej smeri pa je pobuda Skupaj za Evropo, ki povezuje laična gibanja. Bedenje pred 60. obletnico Rimske pogodbe bo po vsem Evropi, ki se ga bodo udeležili ljudje vseh krščanskih veroizpovedi. Gre za to, da se prebudi proces in vsak je ključen, je dodal. Senčar je kot razlog navedel zasnovo integracijskega procesa po Schumanu, ker je ta ko smiselno zasnovan. Med krizo se ljudje soočajo z dejansko stvarnostjo in omejenostjo. Spoznavajo, da smo odvisni od sodelovanja vseh. To bodo morale spoznati tudi politične elite.

Knjigi so dodani pomembni dokumenti: Schumanova deklaracija, 9. maj 1950, Nazaj h koreninam, Evert-Jan Ouweneel, Evropska konvencija o človekovih pravicah in Bruseljska izjava iz leta 1992.

Foto: Tatjana Splichal

VIDEO:






Kupi v trgovini

Beseda za na pot
Duhovnost
7,00€
Nalaganje
Nazaj na vrh