Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Čas počitnic mora biti čas prejemanja in doživljanja vsega lepega

Za vas piše:
Marko Mesojedec
Objava: 26. 06. 2021 / 06:30
Oznake: Družba, Duhovnost
Čas branja: 4 minute
Nazadnje Posodobljeno: 30.06.2021 / 14:34
Ustavi predvajanje Nalaganje
Čas počitnic mora biti čas prejemanja in doživljanja vsega lepega
Pred učenci in dijaki sta dva meseca počitnic. FOTO: Tatjana Splichal.

Čas počitnic mora biti čas prejemanja in doživljanja vsega lepega

Čas poletnih počitnic je zelo pomemben, da si otrok odpočije od šolskih obveznosti. A v isti meri je pomembno, da povsem ne »zaspi«. O pomenu počitnic, preživljanju prostega časa in zadolžitvah otroka smo se pogovarjali s prof. dr. Zdenko Zalokar Divjak, ki ima več kot 40-letne izkušnje s področja psihologije osebnosti, medosebnih odnosov in pomena komunikacije v izobraževalnem, svetovalnem in terapevtskem delu.


Za učenci in dijaki je nenavadno šolsko leto, v katerem so se srečevali z najrazličnejšimi preizkušnjami. Morda je zato še toliko bolj kot v minulih letih potrebno, da si med počitnicami zares oddahnejo in pripravijo na nove izzive. Kako pomembne so za otroke počitnice?

Počitnice so zelo pomembne, še posebej v letošnjem letu, ko so toliko časa otroci preživeli pred ekrani. V obdobju odraščanja bi morali skrbeti za otrokov celostni čustveni, socialni in intelektualni razvoj, za kar pa so bili otroci opeharjeni. Čas počitnic bi moral biti čas prejemanja in doživljanja vsega lepega – narave, športa, glasbe, druženja.

Kako naj si zapolnijo čas, da kljub vsemu ne bi preživeli vsega prostega časa pred televizorjem, računalnikom ali tablico? Kakšno naj bo razmerje med prostim časom in »obveznostmi«, kot sta denimo skrb za hišnega ljubljenčka ali priprava kosila?

O škodljivosti vsake vrste ekrana sedaj ni več dvoma, kljub temu da tudi nekateri pedagogi še vedno mislijo, da ima tudi pozitivne učinke za otroka. Težava je tudi v tem, da so starši sprejeli načelo, da se bodo z otrokom »dogovorili«, koliko časa bo lahko pred ekranom. Toda ekran ima moč zasvojenosti in popolne okupacije otrokovih možganov, zato pri tem ne morejo biti uspešni. Vse prijetne dejavnosti, ki so pomembne za počitnice, pa bi morale slediti domačim obveznostim, pospravljanju, skrbi za hišne ljubljenčke, kuhanju kosila, torej po opravljenem delu.

Dr. Zdenka Zalokar Divjak: »Vse prijetne dejavnosti, ki so pomembne za počitnice, bi morale slediti domačim obveznostim, torej po opravljenem delu.« FOTO: Karlo Smodiš.

Kako naj se starši vključijo v načrtovanje otrokovih prostočasnih dejavnosti v času počitnic?

V družinah, kjer so odnosi dobri, starši vedo, katere dejavnosti so primerne za otroka in koliko mu lahko zaupajo, če gre za mladostnika, ki želi na primer na počitnice s prijatelji.

Nekateri otroci žal zaradi različnih družinskih stisk ne bodo mogli uživati v morskih ali drugih radostih. Zagotovo pa lahko poiščejo nekatere dejavnosti znotraj okolja, v katerem živijo. 

Živimo v času velikih socialnih razlik, tako da imajo nekateri otroci izpolnjen skoraj vsak dan med počitnicami, kar tudi ni v redu, drugi pa ne bodo šli nikamor izven svojega kraja. Otroci so tudi ustvarjalna bitja in gotovo si lahko najdejo svoje okupacije tudi v svojem okolju.

Del počitnic lahko otroci zapolnijo tudi tako, da denimo obiščejo stare starše ali starejše sosede in jim pomagajo pri vsakodnevnih manjših opravilih, kar je dobrodošlo predvsem v luči ohranjanja medgeneracijske vezi, kajne?

Medgeneracijske vezi je treba negovati ves čas, res pa je, da bo sedaj več časa. Ne gre pa samo za medgeneracijske vezi, ampak preprosto narediti nekaj za drugega, se vživeti v njegovo situacijo. Otrok ne moremo z besedami učiti empatije, sočutja, sodelovanja, to je treba živeti.

Med počitnicami bo več časa za utrjevanje medgeneracijskih vezi. FOTO: RAGOR.

Pred začetkom novega šolskega leta bo pri nekaterih otrocih in starših prisoten občutek tesnobe. Kako naj se spopadejo z njim?

Začetek šolskega leta je po navadi bolj stresen za starše kot otroke, saj se otroci vrnejo v svoje okolje. Šola je pomembna predvsem zaradi socializacije in pridobivanja izkušenj v različnih odnosih, zato se je po koncu počitnic veselijo. Starši, ki imajo veliko kontrolo nad šolskimi obveznostmi otrok ali celo delajo za šolo z njimi, morda celo namesto njih, pa morajo razmisliti o smiselnosti takšnega ravnanja.

Ko govorimo o otrocih, ki vstopajo v prvi razred, kdaj je primeren čas, da starši o tem začnejo govoriti s svojim otrokom in ga na ta način pripravijo na vstop v šolo?

Nisem pristaš nekih priprav otrok na vstop v šolo, ker otroci vzamejo vse besede dobesedno. Ker je potem situacija z redom, obveznostmi, učitelji, sošolci drugačna, otrok tudi izgubi zaupanje v starša. Starši morajo zaupati šoli, da bodo znali poskrbeti za dobro počutje in funkcioniranje otroka, starši pa so že tako celo predšolsko obdobje morali delati na samostojnosti otroka. Saj veste, šole imajo črto zaupanja: »Od tu naprej zmorem sam!«, kot sporočilo, da se tam njihova skrb konča.


Preberite še: 
- O stiskah in izzivih mladostnikov pred zaključkom šolskega leta
- Komentar: Čas brez zaslonov
- Kako se spopasti z otrokovo vpetostjo v virtualni svet?

Kupi v trgovini

Izpostavljeno
Nilski dragulj
Proza
19,90€
Nalaganje
Nazaj na vrh