Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Kaj je dobro vprašati na informativnem dnevu?

Za vas piše:
Marko Mesojedec
Objava: 09. 02. 2022 / 00:50
Oznake: Mladi, Starši, Šola
Čas branja: 7 minut
Nazadnje Posodobljeno: 07.02.2022 / 19:17
Ustavi predvajanje Nalaganje
Kaj je dobro vprašati na informativnem dnevu?
Mladi so pred odločitvijo, kam in kako naprej. FOTO: Tatjana Splichal

Kaj je dobro vprašati na informativnem dnevu?

Pred učenci zaključnih razredov sta informativna dneva, ki naj bi jima pomagala pri lažji odločitvi za vpis v srednjo šolo. Ključna dneva bosta potekala v dveh terminih, in sicer v petek in soboto, 11. in 12. februarja.

Predstavitve srednjih šol v sklopu informativnih dni bodo letos potekale na daljavo, zato je treba preveriti, ob kateri uri bodo in prek katerega kanala bodo potekale. Katera vprašanja zastaviti in na kakšen način? Na te in podobne zagate odgovarja socialna delavka Irena Avsenik z Grma Novo mesto – centra biotehnike in turizma.

Informativni dnevi srednjih šol bodo potekali na daljavo. Kako se šole pripravljate nanje v primerjavi z leti, ko so vas bodoči dijaki obiskovali "v živo"?

V prvi vrsti se zavedamo, da skozi tovrstno obliko predstavitve ne moremo zavzeti vseh aspektov, ki so tako zelo pomembni pri odločitvi za vpis v srednjo šolo. Prizadevamo si, da bomo na informativnih dnevih učencem in njihovim staršem podali čim bolj pristne in pomembne informacije. Zato pripravljamo predstavitev šole, programov, dejavnosti in življenja na šoli, in sicer v obliki predstavitev, videoposnetkov poklicev, izvajanja pouka, intervjujev z dijaki, možen bo tudi individualen pogovor.

Na predstavitvah bodo prisotni tudi nekateri učitelji, ki bodo odgovarjali na vprašanja. Tako bomo ustvarili priložnost, da skozi ekrane približamo »utrip« življenja in dela na šoli kot tudi ljudi, ki tu opravljamo to plemenito poslanstvo. Dijaki so središče naše pozornosti. Zato želimo, da bodo imeli tudi oni priložnost, da predstavijo svoje vidike in doživljanja v vlogi dijakov Kmetijske šole Grm in biotehniške gimnazije.

Pogrešamo tiste čase, ko smo na šoli zaposleni skozi predstavitve in oglede v živo z učenci in njihovimi starši klepetali o vsemogočem in skozi tovrstno spoznavanje začeli graditi most sodelovanja.

Šolsko okolje je izjemno pomembno za razvoj mladostnika, zato je ključnega pomena, da bi imeli mladi ljudje tudi možnost, da se pred vpisom in preden postanejo naši dijaki, v živo spoznati in začutiti prostore šole, dinamiko, ki jo ustvarjamo, delovišča, kjer bodo urili in utrjevali svoje učno-delovne navade ter prepoznavali svoje potenciale, si zastavljali cilje in se razvijali v odrasle ljudi.

Pogrešamo tiste čase, ko smo na šoli zaposleni skozi predstavitve in oglede v živo z učenci in njihovimi starši klepetali o vsemogočem in skozi tovrstno spoznavanje začeli graditi most sodelovanja. To so bili prvi pomembni temelji povezovanja. Zavedamo se, da ljudje komuniciramo skozi več kanalov in da so informativni dnevi na daljavo zgolj podajanje informacij kot tudi, da tovrsten komunikacijski proces v večini poteka enosmerno.

Verjamemo, da je pomemben oseben stik in da je naše poslanstvo vzgojno-izobraževalnega dela delati vse v dobrobit dijakov. Zato bomo v skladu z navodili NIJZ v času po informativnih dnevih ponudili možnost, da učenci in njihovi starši obiščejo našo šolo še individualno, v živo, ter zares začutijo njen utrip in pridobijo informacije o programih, si ogledajo šolo, njeno okolico in šolsko posestvo ter se podružijo s profesorji in dijaki.

Šolska svetovalna delavka Irena Avsenik. FOTO: osebni arhiv

Kako naj se učenci dobro pripravijo na virtualni obisk srednjih šol?

Virtualni obiski bodo potekali prek različnih povezav in programov (ZOOM, TEAMSI), ki jih učenci zagotovo že dobro poznajo. Pomembno je tudi, da se predhodno seznanijo, ob kateri uri in na kateri povezavi bodo potekali informativni dnevi. Na Ministrstvu za izobraževanje znanost in šport RS so za vse srednje šole v državi zbrali podatke glede izvedbe informativnih dni. 

Skupaj z okrožnico jo bodo poslali tudi na vse osnovne šole s prošnjo, da s temi podatki seznanijo svoje devetošolce. Pomembno je tudi, da vsi dobro pregledajo Razpis za vpis v srednjo šolo 2022/2023, se seznanijo z razpisanimi izobraževalnimi programi, številu razpisanih mest … Glede na to, da bodo informativni dnevi v treh ponovitvah, lahko vsak obišče tri predstavitve, v petek dopoldne in popoldne in soboto dopoldne. Smiselno je tudi, da si predhodno ogledajo spletne strani srednjih šol, ki jih zanimajo. Skozi tovrstno raziskovanje se bodo zagotovo porajale mnoge dileme in pomembna vprašanja, ki si jih je dobro zapisati in jih na informativnem dnevu zastaviti.

Svetujem, da si vsa vprašanja zapišejo in se pozneje obrnejo na šolsko svetovalno službo ali osebo, ki jo bodo spoznali prek virtualnega srečanja.

Virtualna oblika mnogim predstavlja oviro, da bi se izpostavljali s postavljanjem vprašanj ali podajanjem svojega razmišljanja, mnenja ali da bi delili svoje stiske in dileme, s katerimi se soočajo ob izbiri programa, poklica oziroma srednje šole. Vsem tem svetujem, da si vsa vprašanja zapišejo in se pozneje obrnejo na šolsko svetovalno službo ali osebo, ki jo bodo spoznali prek virtualnega srečanja. Učenci in starši naj nikakor ne ostanejo brez za njih pomembnih informacij. Prepričana sem, da smo na vseh šolah željni, da se vsi učenci čim bolj opremijo s tistimi informacijami, s katerimi bodo utrdili svoje izbire izobraževalnega programa.

Učenci bodo lahko »obiskali« tri predstavitve. FOTO: arhiv Družine

Katera so ključna vprašanja, na katera mora bodoči dijak dobiti odgovore, ki bi mu zares pomagali pri končni odločitvi za izbiro srednje šole? 

»Vsak človek je zase svet, čuden, svetal in lep kot zvezda na nebu ...«, je zapisal Tone Pavček. Zato so vprašanja in odgovori, ki jih potrebujejo, subjektivni. Vsakdo bo iskal tisto, kar je zanj pomembno. Karierna orientacija se začne mnogo prej kot na informativnem dnevu. Zato so informativni dnevi priložnost, da učenci ob svojih starših preverjajo ali imajo vse informacije, ki so jih iskali. Pogosta vprašanja učencev so, kako poteka pouk, ali je topla malica, kje bodo opravljali prakso, kje se lahko zaposlijo, na katere fakultete se lahko vpišejo, kakšni so učitelji, ali je spraševanje napovedano, kakšne so avtobusne povezave in možnosti bivanja v dijaškem domu, ali lahko jahajo šolske konje (smeh).

Vsekakor je pomembno, da jih seznanimo o organizaciji pouka, vsebini, predmetniku in posebnostih izobraževalnega programa, času trajanja in načinu zaključka izobraževanja. Prav tako jim povemo, ali je pri določenem programu omejitev vpisa, jih seznanimo o možnostih zaposlitve in bivanja v dijaškem domu.

Če bi učenec rad "obiskal" več srednjih šol, vendar se mu predstavitve časovno prekrivajo, po kakšnem ključu naj se odloča, katere predstavitve naj se udeleži?

Vsak učenec lahko obišče tri predstavitve. Ključ, katero predstavitev bo izbral, je zagotovo zaporedje želja, torej, na katero šolo se želi vpisati. Nekateri učenci že v 8. razredu in pred informativnimi dnevi iščejo informacije, pridejo na šolo, se srečajo z dijaki, ki obiskujejo isti program. Poiščejo način, da pridobijo informacije, ki jih potrebujejo že prej. Taki se bodo morda odločili za ogled izobraževalnega programa, ki je po njihovem zanimanju šele na četrtem mestu. Torej, če si učenci želijo udeležiti predstavitve več kot treh programov, ali če bodo imeli težave pri vzpostavljanju povezav z aplikacijami, predlagam, da se po informativnih dnevih oglasijo pri svetovalni delavki na osnovni šoli in povedo, kaj še potrebujejo. Verjamem, da bo vsaka srednja šola naknadno pripravljena podati informacije tem učencem.

Kakšna je vloga staršev v tem procesu? Kako lahko otroku pomagajo pri spoznavanju želenih srednjih šol?

Vloga staršev je zelo pomembna. Pri svojem delu zaznavam, kako velik vpliv ima mnenje staršev na proces odločanja glede nadaljnjega izobraževanja. Ti se z otrokom pogosto pogovarjajo na podlagi lastnih izkušenj, ki so nastale v popolnoma drugem času. Starše je pogosto strah za prihodnost njihovih otrok in želijo, da se vpišejo v programe, ki jim bodo zagotavljali zaposlitev. Ta pričakovanja so pogosto v neskladju z otrokovo predstavo o sebi. Starši tako nehote prenašajo na otroka »lastno breme« negotovosti in nesigurnosti. To močno vpliva na otrokovo gradnjo identitete in samozavesti. Mladostnik potrebuje priložnosti, da bo ob svojih starših lahko razmišljal o sebi, svojih prioritetah, ugotavljal in preverjal svoje sposobnosti, preizkušal zanimanja, interese in skozi to prepoznaval svoje kompetence.

Starše je pogosto strah za prihodnost njihovih otrok in želijo, da se vpišejo v programe, ki jim bodo zagotavljali zaposlitev. Ta pričakovanja so pogosto v neskladju z otrokovo predstavo o sebi.

Danes niti šole niti poklica ne izbiramo za vse življenje. Karierna pot je niz nenehnih odločitev, zato je ključnega pomena dobro poznavanje sebe, opazovanje okolja in s tem zaznavanje ter zavedanje novih priložnosti in lastne realnosti. Starši lahko za otroka naredijo največ, da jih podpirajo v raziskovanju sebe, da ne sodijo, kateri poklic je vreden, pomemben in jamstvo za zaposlitev. Tako dopuščajo, da bo otrok skozi lastne izkušnje gradil predstavo sebe.


Nalaganje
Nazaj na vrh