Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Papeževe besede znova vzete iz konteksta

Za vas piše:
Mojca M. Štefanič
Objava: 23. 10. 2020 / 10:07
Oznake: Cerkev, Družba
Čas branja: 5 minut
Nazadnje Posodobljeno: 23.10.2020 / 13:41
Ustavi predvajanje Nalaganje
Papeževe besede znova vzete iz konteksta

Papeževe besede znova vzete iz konteksta

Kaj in komu je sveti oče resnično povedal o istospolnih partnerskih zvezah?

FOTO: YouTube / zaslonski posnetek iz dokumentarca Francesco

Novi dokumentarec o papežu Frančišku z naslovom Francesco, ki je bil premierno prikazan na filmskem festivalu v Rimu, po mnenju gledalcev vsebuje papežev komentar o istospolni usmerjenosti in civilnih partnerskih zvezah. Toda nekatere pripombe so žal rezultat filmske montaže, saj so iz pogovora s papežem izrezani določeni odseki in njegov odgovor je prikazan kot povezana celota.

Ustvarjalec omenjenega dokumentarca Evgenij Afinejevski je v pogovoru za medije pojasnil, da je papež svoj komentar o civilnih partnerstvih predstavil njemu osebno, v resnici pa je Frančišek te besede uporabil že v pogovoru iz leta 2019, ki ga je vodila mehiška časnikarka Valentina Alazraki, in v precej drugačnem kontekstu.

Vatikan papeževega odgovora o civilnih partnerstvih ni komentiral, čeprav je bilo javno izrečenih več prošenj za pojasnila. Objavljena različica pogovora z Alazrakijevo papeževih pripomb ni vsebovala in jih javnost ni mogla videti drugje kot v novem dokumentarcu Francesco.

Koreniti režiserjevi posegi

P. Antonio Spadaro, urednik jezuitske revije La Civilta Cattolica, pa je sredi tedna časnikarjem pojasnil, da so Frančiškove pripombe o civilnih partnerstvih vzete iz lanskega pogovora in v novem dokumentarcu niso pravilno predstavljene. Poleg tega je analiza zapisa pogovora s papežem, ki so jo opravili pri ameriški katoliški mreži CNA, pokazala, da so bili tudi drugi papeževi komentarji o istospolni usmerjenosti, kot jih prikazuje dokumentarec Francesco, deležni precejšnjega posega s strani režiserja filma.

V dokumentarcu Francesco je prikazano, da papež Frančišek o pastoralni oskrbi istospolno usmerjenih razmišlja takole:

»Istospolne osebe imajo pravico, da so del družine. So Božji otroci in imajo pravico do družine. Nikogar ne bi smeli zaradi tega izločiti iz družine, ga narediti nesrečnega.« Kot za spletni portal Domovina.je piše Gabriel Kavčič, doktorski študent moralne teologije v Rimu, so papeževo izjavo nekateri zlorabili in »ugotovili«, da Frančišek govori o »istospolnih družinah«, kar pa sploh ni res. Papež želi povedati, naj družine svojega člana, ki je istospolno usmerjen, »ne izločijo«, ker imajo tudi istospolno usmerjeni »pravico do tega, da so del družine«.

Po navedbah CNA so bile papeževe besede izločene iz daljšega odgovora, ki ga je dal leta 2019 mehiški časnikarki Alazrakijevi:

»Med poletom so me vprašali – pozneje sem se zelo razjezil, kako so moj odgovor posredovali nekateri novičarski portali – o družinskem vključevanju oseb z istospolno usmerjenostjo, in dejal sem, da imajo istospolno usmerjeni pravico biti del družine, osebe z istospolno usmerjenostjo imajo pravico, da so del družine, starši pa imajo pravico, da svojega sina, svojo hčer priznajo kot istospolno usmerjeno osebo. Nihče ne bi smel biti izločen iz družine ali pa biti zaradi tega nesrečen.«

»Druga stvar je ta, da sem rekel: če starši pri otrocih opazijo kakšne znake, naj jih usmerijo k izvedencem – moral bi reči 'profesionalcem', slišati pa je bilo kot 'psihiatrom'. Želel sem reči profesionalcem, kajti včasih se v obdobju pubertete ali še prej pojavijo znaki, ko ni povsem jasno, ali gre za istospolno usmerjenost ali za nepravilno delovanje priželjca, da se ta z leti ni zadosti zmanjšal. Kdo ve, lahko je tisoč stvari, ali ne? Torej, k izvedencu. Naslov v nekem časniku pa je bil: 'Papež homoseksualce pošilja k psihiatru.' To sploh ni res!«

»Naslednjič so mi postavili isto vprašanje in sem svoj odgovor ponovil: 'So Božji otroci, imajo pravico do družine, in podobno.' Še nekaj je, in pojasnil sem, da sem naredil napako pri uporabi besede, toda želel sem povedati naslednje: če opazite kaj čudnega …; 'Aha, to je čudno.' Ne, ni čudno. Je nekaj, kar ni povsem običajno. Torej, ne vzemite vsake besedice iz konteksta. Rekel sem tole: 'Imajo pravico do družine.' To pa niti najmanj ne pomeni, da podpiram istospolna dejanja, sploh ne.«


Gabriel Kavčič FOTO: Tatjana Splichal

Civilno sobivanje in civilna partnerska zveza

Kot je predstavljeno v novem dokumentarcu, naj bi papež dejal tudi: »Kar moramo uveljaviti, je zakon o civilnem sobivanju. [Istospolni pari] Imajo pravico do pravnega varstva. To sem vedno zagovarjal.« Kot še piše Gabriel Kavčič, je bila ta izjava iz izvirnega pogovora izrezana, »verjetno z dobrim razlogom«.

Besede so gotovo vzete iz pogovora z Alazrakijevo, čeprav je režiser dokumentarca Francesco Evgenij Afinejevski časnikarjem povedal drugače, in del pogovora Alazrakijeve, v katerem bi jih lahko slišali, ni bil vključen v različico, ki je bila predstavljena javnosti. Poleg konteksta so nekateri pod vprašaj postavili tudi pomen papeževih besed, saj po njihovem mnenju sveti oče z izrazom »convivencia civil« govori o civilnih partnerstvih, kar bi pomenilo drugačno obliko pravnega priznanja.

Po Kavčičevih besedah pa kontekst papeževe izjave »ni nekakšna reklama za istospolne družine«, ampak skrb za dostojanstvo istospolno usmerjenih. Papež torej na področju istospolnih skupnosti ne spreminja ničesar. Njegova izjava o potrebi po civilnem sobivanju ne pomeni njegove potrditve civilnih partnerskih zvez med istospolno usmerjenimi, pač pa, kot piše Kavčič, »ustreza govoricam, kako je že kot nadškof zagovarjal zakonski kompromis, da je bolje istospolnim priznati nekatere pravice, ki jih imajo sicer zakonci (dedovanje, skupne finance, pravica do zdravstvenega zavarovanja po partnerju in podobno), in s tem preprečiti mešanje takih zvez z družinami, posvajanjem otrok in dostopom do biomedicinske 'pomoči' pri spočetju«.

Besede iz zadnjega dokumentarca o papežu Frančišku torej ne spreminjajo uradnega stališča Cerkve; za kaj takega je po Kavčičevih besedah potrebna razprava, soglasje in teološka vzdržnost argumentov, na koncu pa tudi uradna sprememba. Sveti sedež bo verjetno izdal dodatno razlago papeževe izjave; ostaja pa vprašanje, ali je bil omenjeni dokumentarec sploh avtoriziran, »in na dodatna pojasnila bomo morali še nekoliko počakati,« svoje razmišljanje zaključi Gabriel Kavčič.

Kupi v trgovini

Novo
Konec krščanske civilizacije
Filozofija in esejistika
22,90€
Nalaganje
Nazaj na vrh