Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Razstava ob 600. obletnici ustanovitve in 100. obletnici obnovitve kartuzije Pleterje

Objava: 15. 10. 2004 / 09:26
Oznake: Družba
Čas branja: 5 minut
Nazadnje Posodobljeno: 17.05.2021 / 14:02
Ustavi predvajanje Nalaganje

Razstava ob 600. obletnici ustanovitve in 100. obletnici obnovitve kartuzije Pleterje

Razstava ob 600. obletnici ustanovitve in 100. obletnici obnovitve kartuzije Pleterje

Trideset bibliografskih enot, navedenih v katalogu V tihoti in samoti najti Boga, na čelu z najnovejšo Viljem Teoderiški, Zlato pismo / kartuzijanom na Božji gori leta 1144 (Družina 2004) z uvodnimi prispevki p. Janeza Krstnika Marija Josefa Hollensteina in pojasnili (prevod, opombe in slovarček) p. Stanislava Aleksa Capudra) meri na življenje in delo kartuzijanov vseh časov, tudi teh v kartuziji Pleterje pod Gorjanci. Prior pleterske kartuzije, posvečene Prestolu Presvete Trojice, p. Jožef Marija (Johannes) David je v katalogu k jubilejni razstavi zapisal, da je cilj kartuzijanskega reda »slaviti Boga po združitvi s Kristusom« v »popolni kontemplaciji«. »Kadar so religiozna izkustva urejena, lahko določijo življenjski slog in ustrezno oblikujejo bivalno kulturo skupnosti,« je zapisal p. Janez Krstnik Marija Josef Hollenstein.


Gotski sklepnik

Moli in delaj je vodilo samotarskega življenja kartuzijanov. Samostani so navadno obdani z velikimi posestvi, kar zagotavlja več miru in boljše razmere za njihov način življenja. Posestvo (več kot 2000 ha) »stare« kartuzije Pleterje je premoglo nad 400 kmetij in okoli 600 vinogradov (velikaši so vedno segali po njihovi posesti, deželni knez je od njih zahteval visoke dajatve, potrebne za obrambo pred Turki), »nova« kartuzija je do druge svetovne vojne imela 1000 ha (velik del je po vojni vzela država), danes obkroža pletersko kartuzijo 595 ha posestva, od tega 450 ha gozda).

Mislec, mistik, »teolog duha in srca« menih Viljem je napisal Zlato pismo, kodeks pravil, po katerih lahko menih pride do združenja z Bogom, kar pomeni, da se povzpne do prvotne bogopodobnosti (z nesebično ljubeznijo, askezo, trdno voljo, pokorščino, ponižnostjo), pravo nasprotje sodobnim od vsega preobilja pomehkuženim ljudem.



Škof Jeglič, oče slovenske popolne gimnazije v Šentvidu, je tudi pobudnik oživljene pleterske kartuzije. Potreba po redovništvu se je na Slovenskem pokazala predvsem na prelomu stoletja. Škofa Jakob Missia (1884-1898) in Anton B. Jeglič (1898-1930) sta vabila nove in prenovljene stare redovne skupnosti, med njimi so se v Pleterje vrnili kartuzijani, predvsem francosko govoreči.


Opečnati tlakovec s Celjskim grbom

Veliko jih je dandanašnji, ki radi obiščejo »zgledno prenovljeno prvotno gotsko cerkev, mnogim pomeni oazo miru in tihote, ki človeka poživlja«. Pobudnik in dobrotnik kartuzije grof Herman II. Celjski (njegov nezakonski sin - freisinški škof Herman je leta 1420 posvetil še danes ohranjeno gotsko cerkev) je po smrti leta 1435 prejel večni mir v samostanski cerkvi, pod stopnicami glavnega oltarja.


Ustanovna listina grof Hermana II.
Strogi meniški red kartuzijanov je kot gibanje za »pristno evangeljsko in apostolsko življenje« nastal v 11. stoletju kot protiutež »laičnim posvetitvam«, »kupovanju cerkvenih naslovov«, odvisnosti od »posameznih vladarjev«. Sv. Bruno, ustanovitelj kartuzijanov, najprej učitelj in kanonik, se je odpovedal cerkvenim napredovanjem in s privrženci postal menih. V letu 1090 ga je papež Urban II. povabil v Rim za svojega svetovalca in mu dovolil, da je na Kalabriji ustanovil novo kartuzijo.


Stara gotska cerkev


Marsikoga zanima, kako živijo kartuzijani. Veroučencem iz Odrancev, kjer se je rodil kartuzijan p. Ciril Marija Zver (1919-1993), je na več vprašanj pisno odgovoril prior p. J. M. David. Vprašanja z odgovori so izšla v domačem veroučnem glasilu 8 src.


Pri molitvi v celici

Ker je prior David v Pleterje prišel šele osem let po smrti p. Zvera, je nekatere stvari povzel iz pleterskega kartuzijanskega spomina. Bil da je uspešen in ljubezniv oskrbnik (1967-1993), vselej prijazen in ljubezniv, človek širokega srca in darežljivih rok, za »okolico kartuzije pa je celo veljal za svetnika«. Na vprašanje ali skrbijo za grob p. Cirila, je prior odgovoril, da je božja njiva z lesenimi križi sicer sredi kartuzije, nagrobnih napisov z imeni pa ni, tudi okrasov ne. Na božji njivi le »včasih kdo pokosi travo in to je vse«. Živeti v »skritosti samo za Boga«, velja tudi po menihovi smrti. Še druge stvari jim je razodel: pogovarjajo se samo dvakrat na teden, krize zaradi molka so le bežne, radia in televizije nimajo, dolgočasja in naveličanosti ne poznajo, trikrat na leto imajo po en teden duhovne vaje (v celici). Opisal jim je tudi svoj delavnik:

»Moj dan se začne ob 22.45. Takrat se zbudim, ob 23. uri molim v celici jutranjice svete Device Marije, potem pripravljam svoje berilo za nočni oficij ali pridigo za naslednji praznik, ob 23.30 se oglasi zvon za nočni oficij v cerkvi. Zberemo se vsi in pojemo jutranjice in hvalnice, kar traja 2 uri, ob praznikih pa 3 ure; vrnem se v celico, kjer molim še Marijine hvalnice. Ob 5.45 se zbudim in spet molim; po molitvi se s patrom oskrbnikom dogovorim o gospodarskih in podobnih zadevah. Ob 7. uri grem spet v cerkev k češčenju Najsvetejšega, čez petnajst minut se začne zborna maša; mašujem sam v samoti kapelice, ministrira mi mlad menih. Po maši se vrnem v celico, kaj pospravim in spet molim k sv. Jožefu, ki je moj posebni prijatelj. Od 10. do 11. ure je moja osebna tiha molitev in premišljevanje evangelija, pa tudi razna dela glede oskrbovanja samostana, dopisovanje in podobno; ob 11. uri molim v celici in imam kosilo, molitev je spet ob enih popoldne, temu sledi nekaj minut duhovnega branja, ročno delo (na vrtu, priprava drv za peč, pranje osebnega perila), zapisujem si misli za konferenco novincem (včasih obiskujem tudi menihe v celici). Ob 15.30 berem v celici Marijine večernice, ob 15.45 pa so skupne večernice v cerkvi; potem molim za rajne, pregledam pošto, po večerji molim rožni venec, po 18. uri berem Sveto pismo, molim sklepno molitev in okrog 18.45 grem k počitku.«
jz

Pot na kartuzijansko pokopališce

Foto: ZVONE PELKO, TAMINO PETELINŠEK

Kupi v trgovini

Izpostavljeno
Pot v samoslovenstvo
Zgodovina
39,90€
Nalaganje
Nazaj na vrh