Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Razumniki o »slovenski kulturi in evropskih vrednotah v šolstvu«

Janez Porenta
Za vas piše:
Janez Porenta
Objava: 07. 12. 2021 / 19:22
Oznake: Šolstvo
Čas branja: 6 minut
Nazadnje Posodobljeno: 08.12.2021 / 11:51
Ustavi predvajanje Nalaganje
Razumniki o »slovenski kulturi in evropskih vrednotah v šolstvu«
Podpisniki pozivajo k začetku strokovne in vključujoče razprave o tem, kakšno šolstvo imamo in kašno bi zares morali imeti. FOTO: Tatjana Splichal

Razumniki o »slovenski kulturi in evropskih vrednotah v šolstvu«

27 slovenskih razumnic in razumnikov na čelu z Borisom Pahorjem se je podpisalo pod javno izjavo z naslovom »Kdo nasprotuje slovenski kulturi in evropskim vrednotam v javnem šolstvu?«

V izjavi so se podpisniki »z nejevero in zgražanjem« odzvali na odklonilen odnos slovenske pedagoške stroke do predloga novele zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI) v delu, ki med cilje uvršča tudi poudarjanje slovenske kulture in evropskih vrednot, in hkrati pozvali k široki in strokovni razpravi o trenutnem stanju šolstva v Sloveniji in o tem, kakšno šolstvo bi dejansko morali imeti.

Kdo so podpisniki?

Pod izjavo so se podpisali Boris Pahor, dr. Matej Avbelj, Marko Balažic, dr. Boštjan Brezovnik, dr. Janez Cerkovnik, dr. Boštjan Ferk, dr. Petra Ferk, mag. Agneza Florjančič, dr. Urška Florjančič, dr. Peter Gregorčič, Sandi Igličar, dr. Gorazd Justinek, Mirjam Kopše, mag. Janez Kunc, Marija Lebar, dr. Jernej Letnar Černič, Metka Oblak, dr. Jernej Podlipnik, Amedeja Rodman, dr. Luka Martin Tomažič, dr. Nada Trunk Širca, dr. Boštjan M. Turk, dr. Žiga Turk, Ivana Zajc, dr. Ciril Zevnik, dr. Luka Zevnik in Metka Zevnik.

Vsebino odprtega pisma je podprl tudi pisatelj Boris Pahor. FOTO: Peter Gregorčič

Državljanke in državljani so prva od temeljnih predpostavk za obstoj države

Da so državljanke in državljani prva od temeljnih predpostavk, ki jih mora država zagotoviti za svoj obstoj, v njihovem imenu in zanje se namreč izvaja državna oblast v demokraciji, ki pa jo lahko izvajajo le državljani kot politični subjekti, če imajo ustrezno znanje in državljansko zavest kot odraz kulture države in civilizacije, katere del so, začenjajo izjavo podpisniki.

Zavračanje vzgoje in izobraževanja o slovenski kulturi in evropskih vrednotah je najlepši dokaz, da vzrok za nastale razmere v največji meri izvira v socializacijskem procesu, v katerem so naši otroci zaupani slovenskemu šolstvu in domnevni pedagoški stroki, ki že tri desetletja pred koristi otrok, pred cilj ustvarjanja aktivnih državljank in državljanov, vzgojenih v slovenski kulturi in evropskih vrednotah, postavlja svoje parcialne, sindikalne, neredko tudi politične interese.

Plebiscitarno soglasje, da Slovenija je in ostane evropska država

»Slovenija je država, ki temelji na trajni in neodtujljivi pravici slovenskega naroda do samoodločbe. Slovenski demos je že ob osamosvojitvi in zlasti z referendumom za pristop k EU dvakrat izrazil plebiscitarno soglasje, da Republika Slovenija je in ostane evropska država,« so prepričani avtorji izjave.

Zapovedi, ki vejejo iz slovenske ustave in evropskega prava

»Kot narod z lastno kulturo smo se samoohranili skozi stoletja, da bi lahko – kot zadnjih 30 let – živeli kot del svobodne Evrope, ponosni na njeno kulturno, versko in humanistično dediščino, iz katere so se razvile univerzalne vrednote nedotakljivosti in neodtujljivosti človekovih pravic, svobode, demokracije, enakopravnosti in pravne države. Vse to so zapovedi, ki vejejo iz slovenske ustave in evropskega prava,« nadaljujejo podpisniki.

Podpisniki so vsebino odprtega pisma v Trstu predstavili tudi pisatelju Borisu Pahorju, ki jo je podprl in k zapisanemu dodal še: »V slovenskih šolah mora obstajati pouk o slovenski kulturi. Učitelji, ki poučujejo o slovenski kulturi, morajo imeti potrebna znanja. Učiti morajo o nacionalnosti in o pomenu slovenske kulture in slovenske zavesti.«

Zakon, ki tega ne bi zahteval, bi bil protiustaven

Javno in ostro nasprotovanje slovenske pedagoške stroke, da se v ZOFVI med cilje vzgoje in izobraževanja uvrsti tudi poudarjanje slovenske kulture in evropskih vrednot, so podpisniki izjave sprejeli z nejevero in zgražanjem, saj bi bil po njihovem zakon, ki tega ne bi zahteval, protiustaven.

S pristopom, kot ga zagovarjajo predstavniki pedagoške stroke, te narodne samobitnosti in slovenske državnosti v EU ne bi dosegli nikoli. Prav tako pa ta pristop ogroža temeljne vrednostne predpostavke za obstoj slovenske države v prihodnosti. S tako šolo in šolniki je slovenski narod obsojen na izumrtje, slovenska demokracija pa na potop, ki se je v veliki meri že začel.

Ne pedagoška in še manj stroka

»Pedagoška stroka, ki temu nasprotuje, pa očitno ne razume bistva svojega poslanstva v demokratični in pravni državi. Kot taka torej ni pedagoška in še manj stroka. Pri njenem javnem delovanju jo očitno vodijo prav tisti motivi, ki jih sama očita demokratično izvoljenim poslancem državnega zbora. Namreč politika, in to v njih samih,« poudarjajo avtorji izjave.

Pomanjkljiva družbena zavest, da smo vsi na istem čolnu

Epidemija je po njihovem pokazala globino slovenskega državljanskega primanjkljaja, ki se odraža v pomanjkljivi družbeni zavesti, da smo vsi skupaj na istem čolnu, ki ga prežemajo slovenska kultura in evropske vrednote, in da moramo drugemu izkazovati strpnost, sočutje in solidarnost.

Parcialni interesi pred koristmi otrok

»Zavračanje vzgoje in izobraževanja o slovenski kulturi in evropskih vrednotah je najlepši dokaz, da vzrok za nastale razmere v največji meri izvira v socializacijskem procesu, v katerem so naši otroci zaupani slovenskemu šolstvu in domnevni pedagoški stroki, ki že tri desetletja pred koristi otrok, pred cilj ustvarjanja aktivnih državljank in državljanov, vzgojenih v slovenski kulturi in evropskih vrednotah, postavlja svoje parcialne, sindikalne, neredko tudi politične interese,« je še zapisalo 27 podpisnikov.

Pedagoška stroka očitno ne razume bistva svojega poslanstva v demokratični in pravni državi. Kot taka torej ni pedagoška in še manj stroka. Pri njenem javnem delovanju jo očitno vodijo prav tisti motivi, ki jih sama očita demokratično izvoljenim poslancem državnega zbora. Namreč politika, in to v njih samih.

Zavržno do otrok, staršev in države

Tako ravnanje, dodajajo, je zavržno do otrok, njihovih staršev, ki šolam zaupajo otroke v vzgojo in izobraževanje, in tudi do države, ki jo je slovenski narod ustvaril šele, ko je v večstoletnem boju za narodno osvoboditev izoblikoval svojo narodno samobitnost.

S tako šolo in šolniki je slovenski narod obsojen na izumrtje

»S pristopom, kot ga danes zagovarjajo predstavniki pedagoške stroke, te narodne samobitnosti in slovenske državnosti v EU ne bi dosegli nikoli. Prav tako pa ta pristop ogroža temeljne vrednostne predpostavke za obstoj slovenske države v prihodnosti. S tako šolo in šolniki je slovenski narod obsojen na izumrtje, slovenska demokracija pa na potop, ki se je v veliki meri že začel,« še piše v izjavi.

Kdo in kako poučuje in vzgaja otroke?

Podpisnice in podpisniki zato pozivajo, da se v Sloveniji začne široka, vključujoča, strokovna in obče državljanska razprava o tem, kakšno šolstvo v Sloveniji dejansko imamo, kdo ga vodi, kdo in kako poučuje in vzgaja naše otroke ter kakšno šolstvo bi glede na ustavo in evropske vrednote 21. stoletja zares morali imeti.

Nalaganje
Nazaj na vrh