Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Giovanni Battista Pergolesi: Stabat mater

Datum: 08. 04. 2017
Ura: 19.30
Trajanje: 8.4.2017
Objava: 08. 04. 2017
Ura: 19.30
Trajanje: 8.4.2017
Oznake: Dogodek
Lokacija: Ljubljana, Sv. Jakob
Ustavi predvajanje

Giovanni Battista Pergolesi: Stabat mater

Giovanni Battista Pergolesi: Stabat mater
Vokalna skupina Aurora v soboto, 8. aprila, ob 19.30 v cerkvi sv. Jakoba v Ljubljani pripravlja Pergolesijev Stabat Mater.
Vokalna skupina Aurora v soboto, 8. aprila, ob 19.30 v cerkvi sv. Jakoba pripravlja Pergolesijev Stabat Mater.

Godalni kvintet in pevci vokalne skupine Aurora, sopran Christina Thaler in alt Klementina Slavnik, bodo nastopili pod vodstvom dirigentke Janje Dragan Gombač. Gre za eno najlepših uglasbitev Slednice Mati žalostna je stala, ki opisuje Marijino bolečino, ko je stala pod križem.

Več o Stabat Mater
Slednica Mati žalostna je stala opisuje Marijino bolečino, ko je stala pod križem. Dogodek na kratko opiše evangelist Janez: »Poleg Jezusovega križa pa so stale njegova mati in sestra njegove matere, Marija Klopajeva in Marija Magdalena. Ko je Jezus videl mater in zraven stoječega učenca, katerega je ljubil, je rekel materi: 'Žena, glej tvoj sin!' Potem je rekel učencu: 'Glej, tvoja mati!' In od tiste ure jo je učenec vzel k sebi.« (Jn 19, 25-27)

Pesem, ki je po slogu sodeč verjetno nastala v 13. stoletju, ima svoje korenine v italijanskih hvalnicah (laudi) ter v frančiškanski in marijanski pobožnosti. Zato nekateri zgodovinarji menijo, da jo je zložil Jacopone da Todi, drugi pa sv. Bonaventura, oba iz reda sv. Frančiška. V začetku je bila to zasebna molitev, šele leta 1417 je prišla v brevir iz Arezza. V uradni Rimski misal pa je bila prevzeta hkrati s praznikom Žalostne Matere Božje leta 1727.
Pesem slednica je prevedena v skoraj vse jezike, in sicer v isti pesemski obliki, da jo je mogoče peti na izvirno gregorijansko melodijo. Veliki skladatelji vseh obdobij pa so skušali v glasbo preliti bogato in čustveno razgibano srednjeveško besedilo.

Pergolesijev Stabat Mater je ena najlepših uglasbitev tega srednjeveškega besedila. Pretresljiva je zgodba, kako je skladba nastala. Leta 1734 je Pergolesi od Bratovščine Matere Božje iz Neaplja sprejel naročilo, naj besedilo uglasbi v kantato, ki naj bi bila vredno nadomestilo že nekoliko obrabljene skladbe Alessandra Scarlattija. Vnaprej je dobil deset dukatov. Takoj se je spravil k delu, vendar ga je moral prekiniti, ker je hotel najprej napisati opero Olimpiada na Metastasijevo besedilo, s katero je želel pridobiti naklonjenost rimskega občinstva. Vendar je doživel globoko razočaranje. Rimljani niso imeli smisla za njegov slog in opera je propadla. Pergolesija, ki ga je napadla tuberkuloza, je neuspeh tako potrl, da se je njegovo zdravje hitro slabšalo. Ne glede na to je neutrudno dalje komponiral. Ko ga je njegov učitelj Feo obiskal v Pozzuoliju, je bil zaskrbljen nad njegovim videzom. Rotil ga je, naj neha delati in skrbi za zdravje. Pergolesi je vedel, da je njegov konec blizu, zato je hotel končati delo, za katero je bil plačan. Ko ga je Feo 16. marca 1736 ponovno obiskal, ga je našel umirajočega, na mizi pa je ležala končana partitura. Pergolesi je umrl še istega dne, star komaj 26 let.

Pergolesi je za časa svojega kratkega življenja doživel le skromen uspeh, dvajset let po njegovi smrti pa je njegovo delo doživelo izredno spremembo: Pergolesi je postal najbolj publiciran skladatelj osemnajstega stoletja. Pergolesijevo slavo je povzročila njegova opera La serva padrona (Služkinja gospodarica), katero je iz njegovega rodnega Neaplja po celi Evropi ponesla skupina potujočih igralcev. Popularnost opere pa je sredi stoletja prehitela Pergolesijeva uglasbitev Stabat Mater. Prvič je bila izdana v Londonu 1749 in postala najpogosteje izdana skladba v osemnajstem stoletju. Doživela je tudi več obdelav, med drugimi jo je v svojem času priredil tudi J. S. Bach pod naslovom Tilge, Höchster, meine Sünden.

Zdi se, da je Pergolesijev harmonski jezik na trenutke pred njegovo dobo, izredno kromatični prijemi pa eni zgodnejših primerov grenko-sladkih tonov izrazite senzibilnosti v sakralni glasbi. Kljub temačnemu tekstu, delo vsebuje nekaj izrazito operne glasbe, kot na primer živahen »Quae moerebat« (s sinkopirano spremljavo v godalih), poskočne sinkope v »Inflammatus et accensus« in izrazito fugiran Alla breve v »Fac ut ardeat«. Toda večinoma Pergolesi ohranja vzdušje ponižnosti in molitve, z izrazito nežnimi melodijami.

Podprite Družino!

Članek, ki ga brez omejitev berete, za vas posebej ustvarja uredništvo spletnega medija Družina.

Medtem ko so članki tednika Družina, prilog in revij tudi v digitalni obliki dostopni samo naročnikom, želimo, da bi bile naše dnevne novice o družbi in Cerkvi še naprej brezplačne in prosto dostopne vsem na spletu.

Zato vas prosimo, da nas podprete z darom v sklad za razvoj.

Tako boste bistveno pripomogli, da se bo glas slovenskih katoličanov slišal tudi na spletu in preko družabnih omrežij.

Družina d.o.o., Krekov trg 1, 1000 Ljubljana
SI56 02014-0015204714, odprt pri NLB

Sklic: 00  76805



Hvala že v naprej za vaš prispevek!

Uredništvo spletnega medija Družina 

Kupi v trgovini

Novo
Kje najti srečo?
Duhovna rast
24,90€

Imaš zanimiv dogodek?

Deli ga z nami.

Dodaj dogodek

Novosti v knjigarni

Novosti v trgovini

Nazaj na vrh