Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Kralj Ojdip v Medvodah

Janez Juhant
Za vas piše:
Janez Juhant
Objava: 10. 07. 2021 / 13:21
Oznake: Kultura
Čas branja: 6 minut
Nazadnje Posodobljeno: 10.07.2021 / 13:36
Ustavi predvajanje Nalaganje
Kralj Ojdip v Medvodah
Karlj Ojdip nam je ne le sporočilo zahtevnega časa, pač pa odlični gledališki dogodek, v katerem je združeno ogromno volje, entuziazma, sposobnosti in ustvarjalnosti, ki potrjuje, da tudi pandemija ustvarja in budi upanje. FOTO: Visit Medvode

Kralj Ojdip v Medvodah

Združenje medvoških kulturno-umetniških društev se je v zahtevnih časih pandemije lotilo tragedije Kralj Ojdip. Kuga v Atenah leta 428 pred Kristusom je Sofokleju dala povod za dramo, ki so jo prvič uprizorili še sredi kuge.

Pandemija je spodbudila entuziasta Janeza Venclja, da je naštudiral vzporednice med razmerami takrat in danes ter navdušil in pridobil člane medvoških dramskih skupin za ta izjemni skupni projekt. V času pandemije je skupina po spletu začela zahtevno pripravo tragedije, ki »govori o temeljnem odnosu – človeka do njegove usode, do tistega, kar je nad njim: čas, narava, naključja, Bog.«

Ustrezno okolje in čar daje tragediji gledališki ambient na prostem z baklami, ognjem in maskami.

Iz gledališkega lista

Gledališče v usodnem trenutku pandemije »neposredno nagovarja krizo skupnosti, v kateri se dogaja … Pomen tragedije se lahko vidi v tem, da se skupnost skozi uprizarjanje druge zgodbe sooči s svojo lastno. Aristotel je zapisal takole: 'Tragedija je resnobno in zaokroženo delo, primernega obsega, ki s pripovedovanjem na način posnemanja z zbujanjem sočutja groze in strahu doseže očiščenje (katharsis) takšnih občutij.' Atenski državljani so bili namreč vpeti v dosti bolj neposredno demokracijo, kot jo razumemo danes. Atenski parlament so bili vsi (seveda le moški, op. a.). Glasni in tihi, ostri in mili, grobi in nežni, nesramni in vljudni in težko se je bilo o vsem dogovoriti, kar je v majhni državici vodilo do medsebojnih napetosti. Gledališče dionizij je bilo utež temu prostoru čutja in sočutja, premisleka in molka. Zato se gledališču niso odrekli niti v času najhujše krize.« (gledališki list).

Gledališka predstava na prostem bo v poletnem času na sporedu še danes, v soboto, 10. julija 2021, ob 21. uri na trgu (na prireditveni ploščadi ob tržnici) v Medvodah, verjetno pa nato še jeseni.

Vitja Avsec uglasbil del tragedije

Ta premislek je spremljal režiserja in dramaturga Janeza Venclja pri celovitem in doslednem osvajanju zahtevnega besedila. Svoje je dodal Vitja Avsec z uglasbitvijo delov tragedije. Solistka in v odgovorih zbor nizajo zahtevno dogajanje in glasbeno ponotranjajo napetosti, boje, vzpone in padce, glavnega junaka kralja Ojdipa, njegovih spremljevalcev, žene Jokaste, Kreona, Teresiasa, duhovnika, ki se sprašujejo, zakaj tako nedoumljiva in zla usoda, in kličejo delfskega Fojba-Apolona, naj jih spremlja in pošlje rešitev.

Dve uri se razpleta usoda Ojdipa

Do konca dvournega dogajanja – grška drama je dogajanje, ki prevzame delujoče, vključno s publiko – se razpleta usoda Ojdipa. Mati ga je izpostavila, da bi se izognila napovedi, da bo morilec očeta in njen bodoči mož. A pastir mu je ohranil življenje in ga dal v Korint, kjer je odrasel, potem pa na poti umoril svojega očeta, prevzel njegovo ženo, svojo mater, kot rešitelj zavladal Tebam, a s svojo usodo prinesel prekletstvo nad ljudstvo: »gnije mu na polju seme v kali, živina cepa, žene ne rodé. Udaril kuge nas je strašni bog, sipljoč ognjene strele na vse živo …«

Gledala sem Sofoklejeve drame v našem profesionalnem gledališču, a to tukaj je nad vse. (gledalka)

Tragičen razplet

Dogajanje vodi v tragičen razplet. Usmerja ga iskanje resnice, ki so mu zvesti protagonist Ojdip, podaniki (ljudstvo) in sopotniki, ne glede na tragično smrt žene in matere Jokaste, samooslepitev in izgnanstvo: »Grem, četudi je težko mi«. In »kdo bi v tvojem stanju ti zameril, če v dvojni bedi dvakrat kličeš joj,« zaključi duhovnik. Prestol in otroke prevzame Kreon.

Na prostem z baklami, ognjem in maskami

Ustrezno okolje in čar daje tragediji gledališki ambient na prostem z baklami, ognjem in maskami. Grška beseda prosopon, maska, dejansko pa oseba, konkretni človek z imenom in priimkom ter svojo enkratno življenjsko potjo, je dala podlago za evropsko pojmovanje človeka kot osebe – temu je dodala rimska pravno-politična filozofija ter seveda celovitost krščanstva s podobo človeka kot enkratnega, po Božji podobi ustvarjenega človeka.

Še nocoj si lahko ogledate Kralja Ojdipa na prostem v Medvodah. FOTO: Visit Medvode/Peter Košenina

Zvestoba svojemu bistvu

Že pri Grkih je človek enkratno, tragično, v usodo narave in bogov razpeto bitje. Svojo pristnost in enkratnost obrani z zvestobo temeljnim postavam, resnici in svoji od Boga dani življenjski poti, ki ji kakor Ojdip ne more in ne sme ubežati. Njegova veličina se pokaže ravno v tej zvestobi, da tudi za ceno trpljenja in smrti ostane temu zvest in tako odvrne zlo sebi in drugim. K osebi torej sodi zvestoba svojemu bistvu, okoljskim in družbenim obveznostim, predvsem pa seveda tudi tistemu, kar ni v naših rokah, nas presega, izziva in večkrat neprijetno ali celo tragično izziva in preseneča.

Pomembno sporočilo v kriznih časih

Človek kot oseba je velik v ohranjanju te zvestobe, v spoštovanju temeljnih postav, resnice in pravičnosti, ki ni le kako računarsko zunanje uravnoteženje, pač pa dojemanje in sprejemanje svojih usodnih danosti, ki spremljajo posameznike in jih vtkejo v skupno življenjsko zavezo, ki se ji ne moremo in ne smemo izneveriti. Iskanje resnice obvezuje kralja in podložnike in v tej zavezi se izkristalizira blagoslov za polis (skupnost, državo), kar je pomembno sporočilo v teh kriznih časih za nas vse.

Dogajanje vodi v tragičen razplet. Usmerja ga iskanje resnice, ki so mu zvesti protagonist Ojdip, podaniki (ljudstvo) in sopotniki, ne glede na tragično smrt žene in matere Jokaste, samooslepitev in izgnanstvo.

Unikum v slovenski dramski zgodovini

»Gledala sem Sofoklejeve drame v našem profesionalnem gledališču, a to tukaj je nad vse,« je po predstavi komentirala starejša gospa s kulturno izkušnjo. Skupina izvaja Kralja Ojdipa v celoti, kar je po navedbah poznavalcev unikum v slovenski dramski zgodovini. Glede na združitev amaterskih moči, ki sta se jim pridružila profesionalca Barbara Jakopič Kraljevič in seveda Janez Vencelj kot glavno gibalo celotnega dogajanja, je po našem prepričanju, ki ga delijo tudi gledalci, ki so si že ogledali tragedijo, drama in velik dosežek, ki nas je vse prepričal.

Mlade moči dodale piko na i

Tudi mlade moči so se zavzeto vključile, pokazale svoje talente ter z zahtevno in pridno vadbo dale piko na i celotnemu dogajanju. Glasbeni in igralski učinki dve uri držijo v napetosti publiko, ko na prostem kot v grškem gledališču, s sočutjem in udeleženostjo, spremlja dogajanje. Izpostaviti je treba besedilno zahtevno nalogo Ojdipa, ki jo mojstrsko in suvereno izvaja Matej Ulčar. Seveda je treba njegovemu vrhunskemu nastopu dodati tudi Kreona v osebi režiserja Janeza Venclja in Jokaste v osebi Barbare Jakopič Kraljevič. Tudi vsi drugi igralci mojstrsko opravljajo svoje naloge, kot seveda tudi solistki Edita Garčević Koželj in Barbara Sorč.

K osebi torej sodi zvestoba svojemu bistvu, okoljskim in družbenim obveznostim, predvsem pa seveda tudi tistemu, kar ni v naših rokah, nas presega, izziva in večkrat neprijetno ali celo tragično izziva in preseneča.

Volja, entuziazem, sposobnost in ustvarjalnost

Karlj Ojdip nam je ne samo sporočilo zahtevnega časa, pač pa odlični gledališki dogodek, v katerem je združeno ogromno volje, entuziazma, sposobnosti in ustvarjalnosti, ki v teh zahtevnih časih potrjuje, da tudi pandemija ustvarja in budi upanje.

Še nocoj

Gledališka predstava na prostem bo v poletnem času na sporedu še danes, v soboto, 10. julija 2021, ob 21. uri na trgu (na prireditveni ploščadi ob tržnici) v Medvodah, verjetno pa nato še jeseni.

Kupi v trgovini

Kultura šteje
Filozofija in esejistika
27,90€
Nalaganje
Nazaj na vrh