Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Ob alarmantnem stanju v šolstvu: »Spremembe zakonodaje namesto akcijskih načrtov«

Janez Porenta
Za vas piše:
Janez Porenta
Objava: 19. 05. 2023 / 07:41
Čas branja: 4 minute
Nazadnje Posodobljeno: 19.05.2023 / 08:24
Ustavi predvajanje Nalaganje
Ob alarmantnem stanju v šolstvu: »Spremembe zakonodaje namesto akcijskih načrtov«
Prišel je čas za ukrepanje, potrebne so spremembe zakonodaje. FOTO: Shutterstock

Ob alarmantnem stanju v šolstvu: »Spremembe zakonodaje namesto akcijskih načrtov«

Na današnji skupni seji parlamentarnih odborov za izobraževanje in notranje zadeve bo poslanska skupina NSi v obliki sklepov predstavila in vložila predlog šestih točk za spremembo zakonodaje, ki bi učiteljem, vzgojiteljem in ravnateljem omogočile učinkovito ukrepanje v primeru odklonskega vedenja otrok in medvrstniškega nasilja.

Kajti če ne ukrepamo tako, je poudarila poslanka NSi Iva Dimic, je le še vprašanje časa, kdaj se bo na kateri od slovenskih osnovnih ali srednjih šol zgodil primer medvrstniškega nasilja s tragičnim koncem. »Nedavni dogodek medvrstniškega nasilja na vrhu nakupovalnega središča v Celju v zadnjih letih ni osamljen primer. V raziskavi med učenci zadnjega triletja iz leta 2019, ki je zajela nad 4500 učenk in učencev iz 70 šol, je 89 % vprašanih potrdilo tradicionalno medvrstniško nasilje vseh oblik – verbalno, telesno in odnosno. 43 % mladih je poročalo, da je vsaj enkrat doživelo eno od oblik spletnega nasilja, tretjina je tovrstno nasilje vsaj enkrat tudi samo izvajala,« je opozorila Dimičeva.

Posledica permisivne vzgoje

Pri tem strokovni sodelavci telefona za otroke in mladostnike TOM izpostavljajo, da vsak peti otrok poroča o težavah z vrstniki. Vse to pa nastavlja ogledalo celotni družbi in je po mnenju številnih strokovnjakov posledica preteklih neuspešnih in često nepravilnih vzgojnih pristopov in permisivne vzgoje, hkrati pa po besedah Dimičeve nakazuje zaskrbljujoč trend, da je medvrstniškega nasilja veliko in postaja tudi vse brutalnejše. Ob tem poslanka izpostavlja še razočaranost nad medlim, neustreznim in nezadostnim odzivom ministra za vzgojo in izobraževanje dr. Darja Felde nad dogodki v Celju.

Ministrstvo je preslišalo opozorila

»Edina predlagana rešitev je več pogovorov. V šolah so izvedli dan kulture nenasilja in strpnosti, slovenske šole programe za promocijo tega že izvajajo. Ministrstvo drugih ukrepov ni napovedalo, kar kaže, da se resnosti problema ne zaveda. Preslišalo je vse glasnejša opozorila učiteljev in ravnateljev, da brez spremembe zakonodaje medvrstniškega nasilja ne bodo zmogli obvladati,« je pojasnila Iva Dimic, ki ministra zato poziva k takojšnji pripravi sprememb zakonodaje, ki bodo učiteljem vrnile strokovno avtonomijo in pedagoško avtoriteto, šolam pa dale ustrezno zakonsko podlago za učinkovito reševanje težavnih primerov medvrstniškega nasilja in odklonskega vedenja.

Okrepitev odgovornosti staršev pri vzgoji otrok

V NSi opozarjajo, da je bilo akcijskih načrtov dovolj, prišel je čas za ukrepanje, potrebne so spremembe zakonodaje, pa tudi okrepitev odgovornosti staršev pri vzgoji otrok, pri čemer jim je treba zagotoviti ustrezno podporno okolje in strokovne programe. »Ravnatelji in učitelji potrebujejo več pooblastil za ukrepanje in poudarjeno strokovno avtonomijo, da se lahko samostojno odločijo o izbiri vzgojnih ukrepov, ki so v največjo dolgoročno korist otrok. Šolam moramo vrniti pedagoško avtoriteto in učinkovite možnosti za vzpostavljanje šolskega reda. Šolska inšpekcija mora biti v kritičnih primerih na strani šol in ne staršev, ki grozijo z odvetniki,« je jasna poslanka NSi.



Šest točk NSi za spremembo zakonodaje

Predlaganih šest točk NSi za spremembo zakonodaje:

1. Odbor za izobraževanje, znanost in mladino in Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo (v nadaljevanju odbora) pozivata Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje (v nadaljevanju ministrstvo), da preuči veljavno zakonodajo in v roku 3 mesecev predlaga spremembe, ki bi učiteljem, vzgojiteljem in ravnateljem povrnile pedagoško avtoriteto in strokovno avtonomijo. Predlagamo sprejem ustrezne zakonodaje za učinkovito obravnavo primerov medvrstniškega nasilja in odklonskega vedenja učencev.

2. Odbora predlagata ministrstvu, da v roku 3 mesecev pripravi spremembe predpisov, s katerimi se v šolskem okolju okrepi odgovornost staršev za ravnanja njihovih otrok. V primeru nasilnega ali odklonskega vedenja otrok je treba omejiti možnosti poseganja staršev v strokovne odločitve v vzgojno-izobraževalnem procesu in opredeliti njihovo obveznost za sodelovanje s strokovnimi službami.

3. Odbora predlagata ministrstvu, da pripravi spremembe predpisov, s katerimi bi bilo mogoče začasno umakniti nasilne otroke iz razreda ali šole in jih vključiti v začasno obravnavo usposobljeni ekipi strokovnjakov. Pri tem moramo zasledovati dolgoročne in najvišje koristi vseh otrok, odločujoč vpliv v postopku pa mora dobiti stroka.

4. Odbora predlagata Zavodu RS za šolstvo, da pregleda vzgojne načrte v osnovnih šolah in poda priporočila za njihovo nadgradnjo s ciljem oblikovanja cestno razvitih osebnosti pri učencih.

5. Odbora predlagata ministrstvu, da opravi analizo ukrepov in zakonodajnih sprememb, ki so jih druge države članice EU sprejele v zvezi s preprečevanjem nasilja med mladoletnimi, in z analizo v 30 dneh seznani oba odbora, izsledke pa smiselno vključi v pripravo zakonodajnih sprememb.

6. Odbora pozivata Vlado, da preuči pobudo za uvrstitev spletnega ustrahovanja med kazniva dejanja v vseh državah članicah EU in v roku 3 mesecev pripravi dopolnitve zakonodaje za učinkovitejšo obravnavo spletnega ustrahovanja.

Nalaganje
Nazaj na vrh