Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Pričenjamo božično osemdnevnico

Za vas piše:
Tereza Mohar
Objava: 17. 12. 2020 / 12:11
Čas branja: 3 minute
Nazadnje Posodobljeno: 17.12.2020 / 19:02
Ustavi predvajanje Nalaganje
Pričenjamo božično osemdnevnico

Pričenjamo božično osemdnevnico

Neposredno bogoslužno pripravo na božič pričenjamo 17. decembra.

FOTO: Tatjana Splichal.


Bogoslužna priprava v obliki osemdnevnice želi vsakemu izmed nas približati hrepenenje in pričakovanje Gospodovega rojstva.

»Pomembno vlogo in slovesni ton v tem času pri bogoslužju dajejo posebne antifone, imenovane tudi O-odpevi, ki so odpevi pred Marijinim slavospevom Magnificat (prim. Lk 1,47–55). Antifone razlagajo prispodobe iz bogate svetopisemske simbolike, ki napoveduje Jezusovo rojstvo. Njihov namen je spodbuditi veselo pričakovanje. V teh dneh se zvrstijo čudovite antifone, pri čemer se vsaka izmed njih začne z odpevom: O Modrost, O Gospod in Voditelj, O korenina Jesejeva, O ključ Davidov, O Vzhajajoči, O Kralj narodov ter O Emanuel.« Tako so v obrazložitvi božične osemdnevnice zapisali na spletni strani Slovenske škofovske konference.

Osemdnevnica in osmina

»Pojma božična osemdnevnica ne smemo enačiti s pojmom božična osmina. Prva predstavlja neposredno pripravo na božič, druga pa je obdobje osmih dni, ki jih v bogoslužju obhajamo po božiču,« je na omenjeni povezavi zapisal profesor liturgike dr. Slavko Krajnc.

Liturgična navodila govorijo o posebni pripravi na praznovanje Gospodovega rojstva. Ta se prične 17. decembra in traja osem dni, vendar je osmi dan (24. december) že sveti večer.

Tem dnem priprave je namenjenih sedem spevov, ki se v latinščini imenujejo Antiphonae Majores ali O-antifone, tudi O-odpevi, saj se sleherna začne s črko »O«. Te antifone pozna Cerkev že iz časa Amalarija iz Metza, ki je živel v 9. stoletju.

Iz zgodovine bogoslužja nam je poznano, da je rimski obred poznal le sedem O-antifon, medtem ko so druge Cerkve poznale podobne antifone, vendar več kot rimska Cerkev; nekatere celo devet ali dvanajst.

Izraz upanja in veselega pričakovanja

Po tej različnosti se je kljub rimskim sedmim antifonam ustalil izraz novena kot priprava na praznik, za razliko od octava, ki je osemdnevno praznovanje praznika.

Rimske O-antifone, kot jih poznamo danes, pripisujejo papežu Gregorju Velikemu in tvorijo v akrostihu od zadaj naprej zanimivi besedi »ero cras«, ki bi jih lahko prevedli kot »v bodoče bo« ali »jutri bo«. Predstavljajo nam izraz upanja, ki ga vsebuje antifona za zadnji dan priprave na praznovanje rojstva našega Odrešenika.

Letošnja priprava na božič kar »virtualno«

Kljub temu da je liturgično gledano božična osemdnevnica najbolj pravi izraz, pa se je na slovenskih tleh zmotno dodobra ukoreninila »božična devetdnevnica«. In zakaj osemdnevnica? Osemdnevnica obsega sedem dni (sedem O-antifon), ki predstavljajo število polnosti, in en dan, s čimer človek izraža, da Bog presega polnost, ki jo lahko s svojim razumom zaobjamemo ljudje.

Letos mnoge priprave na božič potekajo kar virtualno, zato poglejte na spletno stran domače župnije. V molitvi in poglobljeni pripravi na prihajajoče praznike pa vam je lahko v duhovno spodbudo tudi »devetdnevnica« iz Magnificata, ki je v decembrskih dneh prosto dostopen.


Preberite še:
- Advent – čas ljubezni in služenja bližnjemu
- Simbolni pomen jasličnih figuric
- Da bo advent doživet …

Kupi v trgovini

Novo
Konec krščanske civilizacije
Filozofija in esejistika
22,90€
Nalaganje
Nazaj na vrh