Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

Slon in njegov jezdec

Za vas piše:
Ožbej Peterle
Objava: 23. 01. 2022 / 00:30
Čas branja: 2 minuti
Nazadnje Posodobljeno: 19.01.2022 / 10:35
Ustavi predvajanje Nalaganje
Slon in njegov jezdec
Ožbej Peterle. FOTO: Osebni arhiv

Slon in njegov jezdec

Prosim vas, da najprej odgovorite na preprosto računsko nalogo: sir in kruh staneta 1,10 evra. Sir je en evro dražji od kruha. Koliko stane kruh?

Verjetno ste kot iz topa intuitivno izstrelili, da kruh stane 10 centov. Več kot polovica študentov Harvarda in MIT oziroma 80 odstotkov študentov manj prestižnih ameriških univerz je odgovorilo isto. Odgovor je seveda napačen. Kruh stane pet centov.

98 odstotkov operacij naših možganov deluje nezavedno, pravi ameriški profesor George Lakoff v knjigi Political mind. Nezavedne misli so refleksne, avtomatske in nekontrolirane za razliko od zavednih misli, ki jih lahko reflektiramo. 

Če si sposodimo prispodobo Jonathana Haidta, ki pravi, da je odnos med zavednim in nezavednim kot odnos jezdeca in slona; jezdec že ima določen nadzor, vendar če se slon nagne na eno stran, jezdecu ne preostane drugega, kot da mu sledi. To pomeni, da se naši možgani odločajo o veliko stvareh, ki jih sami ne moremo reflektirati, torej brez naše vednosti.

Čustva so v veliki meri pri prepričevanju volivcev ključna.

Razprava o razmerju med razumom in čustvi je stara, kot je stara filozofija. Večina politikov se danes zaveda, da razsvetljenski odnos do razuma, ki pravi, da je razum zavesten, univerzalen, logičen, brez čustev in vrednostno nevtralen, ne prinaša veliko političnih točk. 

Tisti, ki mislijo, da je vse, kar je treba narediti za uspešen nastop na volitvah, to, da naštejejo resnična dejstva, kar bo kakopak dovolj, da prepričajo razumne oziroma razsvetljene volivce, se globoko motijo. 

Nasprotno, čustva so v veliki meri pri prepričevanju volivcev ključna. V političnem diskurzu se uporablja veliko čustveno zaznamovanih besed, besed, ki želijo narediti ravno to – vplivati na naša čustva. 

Letos imamo v Sloveniji super volilno leto. 

Če v stavku uporabim besede, kot so denimo: fašist, komunist, Janša, Kučan, privatizacija, levi fašist, homofob, domobranec, ali kot se zadnje čase prek Hribarjev ponovno vrača klerikalizem, sama vsebina v veliki meri niti ni pomembna. Te besede sprožijo miselne okvire, ki so v nas že globoko zasidrani. Gre za način, kako v nas podzavestno vplivati na slona. V nas se sproži reakcija. Avtomatsko. Refleksivno.

Letos imamo v Sloveniji super volilno leto, saj bomo imeli kar troje volitev. Do državnozborskih je manj kot sto dni. Prihaja čas kampanje, kjer nas bodo politiki iz vseh smeri zasuvali s slogani in nas prepričevali, zakaj so boljši kot drugi. 

Želim vam, da boste pri obravnavi informacij, sloganov in prepričevanj čim večkrat v vlogi zavestnega jezdeca in se ne boste nagibali samo tako, kot se nagiba slon.


Prispevek je bil najprej objavljen v tedniku Družina (3/2022). 

Kupi v trgovini

Novo
Izpostavljeno
Dve zgodbi enega zakona
Pričevanja
24,90€
Nalaganje
Nazaj na vrh