Menu
Košarica
Zapri

Tvoja košarica je prazna.

Zapri
Iskanje

V Vatikanu izdali nova navodila za katehezo

Za vas piše:
M. Š.
Objava: 26. 06. 2020 / 08:34
Oznake: Cerkev, Družba
Čas branja: 7 minut
Nazadnje Posodobljeno: 26.06.2020 / 12:39
Ustavi predvajanje Nalaganje
V Vatikanu izdali nova navodila za katehezo

V Vatikanu izdali nova navodila za katehezo

Dokument želi opogumiti in podpreti vse, ki s srcem posredujejo vero.

Foto: Vatican Media

V Vatikanu je v teh dneh izšel nov Direktorij za katehezo s podnaslovom Evangelizacija v današnjem kulturnem kontekstu. Kot poroča Radio Vatikan, so novi dokument včeraj predstavili na tiskovnem uradu Svetega sedeža. Direktorij je uredil Papeški svet za pospeševanje nove evangelizacije, z njim pa želijo opogumiti in podpreti vse tiste, ki s srcem posredujejo vero - ta pa je vedno Božje delo.

Novi Direktorij za katehezo v ospredje postavlja tesno povezanost med evangelizacijo in katehezo ter v luči kulture srečanja poudarja vez med prvim oznanilom iz zorenjem vere. Kateheza je bistveni trenutek v procesu evangelizacije, ki vodi v še bolj zavestno in tesno srečanje z Odrešenikom človeka. Direktorij za katehezo je torej prispevek k temu pomembnemu poslanstvu.

Dokument je uredil Papeški svet za pospeševanje nove evangelizacije, papež Frančišek pa ga je potrdil 23. marca letos. Doslej sta izšla že Splošni katehetski direktorij (1971) in Splošni direktorij za katehezo (1997), vsak pa je bil pripravljen v zvezi z nekaterimi pomembnimi cerkvenimi dokumenti in dogodki. Prvi se je navezoval na koncilski nauk, drugi pa na Katekizem Katoliške cerkve. Izhodišče tokratnega Direktorija za katehezo sta sinoda o novi evangelizaciji za posredovanje krščanske vere in z njo povezana apostolska spodbuda papeža Frančiška Evangelii gaudium. Vsem trem dokumentom ostajajo skupni cilji in naloge kateheze, medtem ko je upoštevan poseben zgodovinski kontekst in aktualizacija nauka, kot v predgovoru pojasnjuje Rino Fisichella, predsednik Papeškega sveta za pospeševanje nove evangelizacije.

Današnji zgodovinski čas zahteva bolj poglobljen pogled na kulturni kontekst: ta nam lahko jasneje pokaže nove problematike, ki jih je Cerkev poklicana živeti. Fisichella posebej izpostavlja dve: prva je pojav digitalne kulture, ki s seboj prinaša drugo, in sicer globalizacijo kulture. Obe sta med seboj tako zelo prepleteni, da se od blizu pogojujeta in proizvajata pojave, ki kažejo na korenito spreminjanje življenja oseb. Zahteva po formaciji, ki se posveča posamezni osebi, je pogosto zanemarjena pred globalnimi modeli. Skušnjave, da bi se prilagodili mednarodni standardizaciji, ne gre podcenjevati, predvsem na področju formacije verskega življenja. Vera se namreč posreduje z medosebnim srečanjem in se goji v okviru skupnosti.

Besedilo novega Direktorija za katehezo je na dobrih tristotih straneh razdeljeno na tri dele in v dvanajst poglavij. Izpostavljena je vloga vsakega krščenega kot učenca misijonarja, kar je povezano z zavzemanjem in odgovornostjo, da bi našli nove jezike za sporočanje vere. Nakazana so tri osnovna načela, ki narekujejo smer delovanja: pričevanje, kajti Cerkev ne raste s prozelitizmom, ampak s privlačnostjo; usmiljenje, ki katehezi daje pristnost in oznanilu vere verodostojnost; dialog, ki je svoboden in zastonjski ter prispeva k miru, v kolikor izhaja iz ljubezni.

Kateheza v evangelizacijskem poslanstvu Cerkve

V prvem delu, ki govoru o katehezi v evangelizacijskem poslanstvu Cerkve, je v ospredju formacija katehistov. Da bi bili verodostojni pričevalci vere, morajo najprej »biti katehisti«, da bi lahko opravljali delo katehistov. Delovati morajo z zastonjskostjo, s predanostjo, z verodostojnostjo in v skladu z misijonarsko duhovnostjo, kar jih bo varovalo pred »sterilno pastoralno zasoplostjo« in individualizmom. Učitelji, vzgojitelji, pričevalci in katehisti naj s ponižnostjo in spoštovanjem sprejemajo svobodo drugega. Istočasno pa je treba biti pozoren, da je vsaki osebi, predvsem mladoletnim in ranljivim, zagotovljena absolutna zaščita pred sleherno obliko zlorabe.

Proces kateheze

Drugi del Direktorija je posvečen procesu kateheze, v katerem je v ospredje postavljena pomembna vloga družine. Kot dejavni subjekt evangelizacije in naravni prostor, kjer se vero lahko živi na preprost in spontan način, družina ponuja krščansko vzgojo, ki se »bolj pričuje kot pa uči«, in sicer preko ponižnega in sočutnega sloga. Pred neobičajnimi razmerami in novimi oblikami družin, ki obstajajo v sodobni družbi, je Cerkev poklicana spremljati vero z bližino, s poslušanjem in z razumevanjem, da bi vsem pomagala priti do zaupanja in upanja.

Vključevanje, sprejemanje in priznanje so ključne besede tudi pri katehezi za osebe s posebnimi potrebami, ki so opisane kot pričevalci bistvenih resnic človeškega življenja in jih je zato treba sprejeti kot velik dar, medtem ko si njihove družine zaslužijo spoštovanje in občudovanje. Dokument posebej govori tudi o katehezi migrantov, ki daleč od svojih domov lahko doživljajo krizo vere. Tudi pri njih mora kateheza sloneti na sprejemanju, zaupanju in solidarnosti, da se bodo čutili podprti v boju proti predsodkom in velikim nevarnostim, ki jih lahko doletijo, kot je na primer trgovina z ljudmi. Obravnavana je tudi kateheza v zaporih, ki so »pristna misijonska dežela«. Za zapornike bo kateheza pomenila oznanilo rešitve v Kristusu in skrbno poslušanje, ki kaže na materinsko obličje Cerkve. V središču je tudi skrb za revne. Na tem področju mora kateheza vzgajati za evangeljsko uboštvo, pospeševati kulturo bratstva in pri vernikih spodbujati ogorčenje nad razmerami velike revščine in nepravičnosti.

Kateheza v krajevnih Cerkvah

Tretji del Direktorija govori o katehezi v krajevnih Cerkvah, pri čemer pride v ospredje vloga župnij, ki so opredeljene kot »zgled skupnostnega apostolata« in imajo možnosti za oblikovanje ustvarjalne kateheze, ki je »v izhodu« in gre proti izkušnjam ljudi. Katoliške šole pa so poklicane, naj se iz šol kot ustanov preoblikujejo v šole kot skupnosti vere ter slonijo na vzgojno-izobraževalnem načrtu, ki temelji na evangeljskih vrednotah. Verski pouk je opredeljen kot ločen, a obenem dopolnjujoč del kateheze. Verski dejavnik predstavlja eksistencialno razsežnost, ki je ne smemo zanemarjati, zato je pravica otrok in učencev, da prejmejo celostno formacijo, ki vključuje tudi verski pouk.

Posebno področje kateheze predstavljata ekumenizem ter medverski dialog z judovstvom in islamom. Direktorij izpostavlja, da kateheza mora spodbujati »željo po edinosti« med kristjani, da bi tako postali »verodostojno orodje evangelizacije«. V zvezi z judovstvom je predlagan dialog, ki se bori proti antisemitizmu ter pospešuje mir in pravičnost, medtem ko v primerih nasilnega skrajništva, na katerega lahko naletimo pri islamu, Cerkev poziva k izogibanju površinskim posploševanjem ter spodbuja poznavanje in srečanje z muslimani. V okolju verskega pluralizma mora kateheza »poglobiti in okrepiti istovetnost vernikov« ter vlagati v misijonarski zagon preko pričevanja in dialoga, ki bosta »zanesljiva in srčna«.

Med tematikami, ki jih obravnava Direktorij, je tudi digitalna kultura, ki jo danes dojemamo kot nekaj »naravnega«, tako da je celo preoblikovala jezik in hierarhijo vrednot na svetovni ravni. Izpostavljeni so pozitivni vidiki, dokument pa opozarja tudi na »temne plati« digitalnega sveta, kot so osamljenost, manipulacija, nasilje, izsiljevanje, predsodki in sovraštvo. Predvsem mlade je treba spremljati pri iskanju notranje svobode, ki jim bo pomagala, da ne bodo sledili »čredi družbenih omrežij«. Izziv evangelizacije pomeni tudi inkulturacijo digitalne celine, pri čemer je izpostavljen pomen zagotavljanja prostorov za doživljanje pristne vere, ki bodo zagotavljali pravilno razlago pomembnih tem, kot so čustvenost, pravičnost in mir.

Dokument se zaustavi tudi pri znanosti in tehniki, pri čemer poudarja, da morata biti v službi osebe in usmerjeni v izboljšanje življenjskih pogojev človeške družine. Poziva k razrešitvi navideznih sporov med znanostjo in vero ter k ovrednotenju pričevanja znanstvenikov kristjanov, ki so zgledi skladnosti in sinteze med razumom in vero. Posebni deli so prav tako namenjeni bioetiki, teoriji spola, spolnosti. V ospredje je postavljen tudi poziv k »temeljitemu okoljskemu spreobrnjenju«, ki ga je treba spodbujati s pomočjo katehez. Te morajo upoštevati varovanje stvarstva in usmerjati v krepostno življenje, ki ne temelji na potrošništvu. Posebna spodbuda je namenjena dejavnemu socialnemu delovanju katoličanov, ki delujejo v korist skupnega dobrega. Direktorij se dotakne še sveta dela, poziva k evangelizaciji, ki je v skladu z družbenim naukom Cerkve, ter posebno pozornost namenja zaščiti pravic najšibkejših v družbi.

Kupi v trgovini

Beseda za na pot
Duhovnost
7,00€
Nalaganje
Nazaj na vrh